Подкрепям Портал 12!
Портал 12 е алтернативна медия. Подкрепете ни за повече материали, видео и лекции!
Виж повече
Атараксия е понятие, произхождащо от древногръцката философия, което се свързва с вътрешния мир, спокойствието и свободата от смущения и тревоги. Терминът ἀταραξία (ataraxía), който буквално означава „липса на смущение“, е основна концепция в ученията на философски школи като епикурейството, стоицизма и скептицизма. Всяка от тези школи предлага уникален подход към постигането на това състояние, но общият принцип е израз на вътрешна невъзмутимост и самообладание, които се проявяват като осъзнато безразличие към външните смущения, но не в смисъла на апатия или непукизъм, а като резултат от дълбокото разбиране и приемане на житейските реалности.-
Психологически аспект на атараксията
От психологическа гледна точка, атараксията може да се разглежда като състояние на емоционален баланс, при което човек остава невъзмутим пред външните обстоятелства. Това състояние не означава липса на емоции, а по-скоро способност да се контролират емоциите, така че те да не контролират действията и мислите на индивида. Постигането на атараксия се изразява в следното:
-
- Контрол над желанията – Според Епикур, прекомерните желания са източник на безпокойство. Човек трябва да се съсредоточи върху основните нужди и да избягва излишния стремеж към удоволствия, които често водят до тревога и неудовлетворение.
- Развиване на устойчивост – Стоицизмът учи, че събитията сами по себе си не носят страдание; то идва от нашето възприятие за тях. Следователно, психологическата устойчивост и способността да приемаме неизбежното са ключови за постигането на атараксия.
- Избягване на крайностите – Тук се набляга на важността на избягването на категорични мнения и крайни убеждения, тъй като те често водят до конфликт и тревога. Възприемането на умереността като добродетел, макар и базова, в сравнение с висшите добродетели, може да намали вътрешното напрежение.
Психологически, атараксията може да бъде свързана със съвременни концепции като когнитивна гъвкавост и mindfulness. Тя не предполага изолация или апатия, а е по-скоро динамично състояние, при което човек е способен да реагира на стресови ситуации с мъдрост и умереност, а също и увереност.
-
Духовен аспект на атараксията
В духовен план атараксията се свързва с вътрешно равновесие и осъзнатост, които надхвърлят чисто психологическите техники. Тя е състояние на единение с божествения ред или с космическите закони, което освобождава душата от тревогите на материалния свят.
-
- Свобода от привързаност – Много духовни учения, като будизма например, подчертават важността на освобождаването от привързаностите, които са източник на страдание. Атараксията тук е резултат от осъзнаването на преходността на всичко и приемането на този факт с вътрешен мир.
- Доверие в космическия порядък и божествени закони – Стоиците вярват, че всичко в природата следва един божествен план. Когато човек се довери на този ред и приеме неизбежното, той може да изпита дълбок вътрешен мир. Духовната атараксия се основава на увереността, че всичко се случва с причина и за най-доброто.
- Осъзнаване на настоящия момент – Духовната атараксия е тясно свързана със състоянието на пълна осъзнатост и присъствие в момента - изразено в много източни учения като "живот в мига" или "тайнството на мига". Това включва освобождаване от съжаленията за миналото и тревогите за бъдещето, което е основен принцип в медитативните и съзерцателни практики.
-
Анализ на синтеза между психология и духовност
-Интересното в концепцията за атараксия е, че тя представлява мост между психологическото и духовното. Докато психологическите техники за постигане на атараксия акцентират върху промяна на мисловните модели и емоционалния контрол, духовният подход насърчава дълбоко осъзнаване и свързване с нещо по-висше от индивидуалното его.
Постигането на атараксия може да се разглежда като процес, който изисква както вътрешна дисциплина, така и духовна осъзнатост. За мнозина тя е крайната цел на личностното развитие и духовната практика – състояние на пълнота и вътрешен мир, независимо от външните обстоятелства.
Всичко това говори, че атараксията е състояние, което предлага освобождение както от вътрешните, така и от външните бури. Тя е свидетелство за това, че истинският мир започва отвътре и че хармонията със себе си е ключът към хармонията със света.
-
Разлика между атаракция и невъзмутимост при престъпниците
-Разликата между невъзмутимостта на духовно просветлените личности и тази на тежките престъпници е дълбоко заложена в мотивацията, съзнанието и етичните основания, които стоят зад тяхното поведение. Макар външно и двете състояния да изглеждат като липса на реакция към стресови или екстремни ситуации, тяхната същност е коренно противоположна.
При духовно извисените личности невъзмутимостта е израз на вътрешен мир, постигнат чрез осъзнаване на по-дълбоките закони на живота, хармония със себе си и приемане на неизбежността на определени събития. Това състояние е плод на вътрешна работа, която води до освобождение от привързаности, страхове и лични интереси. Духовният човек остава невъзмутим не защото е безчувствен, а защото е развил способността да възприема живота през призмата на по-висш смисъл, при което емоциите се трансформират, а реакциите са обмислени и съзнателни. Това е невъзмутимост, която създава доброта, състрадание и яснота.
За разлика от това, невъзмутимостта при тежките престъпници често произлиза от емоционална изолация, липса на емпатия и отсъствие на съзнателна етична основа. Това състояние може да бъде резултат от дълбоки психопатологични процеси, като неспособност да изпитват съчувствие или угризения, или от изградена в тях хладнокръвност, която служи на егоистични и разрушителни цели. При тях невъзмутимостта често е средство за манипулация, контрол или оцеляване в екстремни условия, но е белязана от празнота и липса на връзка с по-висши човешки и морални ценности.
Съществената разлика е, че духовната невъзмутимост е свързана със съзнателно осъзнаване на живота и вътрешно приемане чрез тихо състрадание, докато невъзмутимостта на престъпниците често е отражение на откъснатост от тези принципи. Духовният човек е невъзмутим, защото е преодолял страховете и привързаностите си, докато престъпникът може да изглежда невъзмутим, защото е емоционално вцепенен или изцяло ръководен от егоистични и деструктивни импулси.
"Поведението разкрива какви вътрешни сили се крият в човека.
Поведението на Истината е пътят към здравето." Елеазар
"Характерът се възвисява и очиства чрез поведението и контрола над желанията.
Различието в поведението на хората се определя от различните храни, които ядат хората." Сай Баба