Подкрепям Портал 12!
Портал 12 е алтернативна медия. Подкрепете ни за повече материали, видео и лекции!
Виж повече
Портал12 ви представя Топ 12 мъдрости за Смирението.
Един бърз прочит из книгата на Йеромонах Иларион Доростолски "Смирение и Гордост"
Топ 12 мисли на Йеромонах Иларион Доростолски за Смирението:
Истинското смирение не е да подценява човек себе си и да отрича своите способности, а да съзнава достойнствата си, да се старае да бъде в полза на другите без да се гордее и да мисли, че превъзхожда някого с нещо. Истинското смирение е да не забравя човек, че нищо не дължи на себе си, а да помни, че всичко му е дадено от Бога.
Смирението е основата, върху която трябва да се изгражда духовния образ на човека. Смирението е майка на всички добродетели. Без него любовта е лицемерна, надеждата нетърпелива, вярата непълна.
В живота често се говори за смирение. Мнозина казват за себе си, че са смирени, скромни, но ако се заговори нещо против тях веднага възнегодуват и са готови да отвърнат с обиди. А истински смиреният не само, че се счита за по-долу от другите, но и не намалява любовта си към другите, когато те самите го считат за лош. Истински смиреният не се гневи против другите и не се срамува от унижение.
Смирението не е унижение. Унижението е порок, който се изразява в ласкателство,
лицемерие, лукавство и скрита завист. Унижението търси само лична изгода и за нея
потъпква своето човешко достойнство. А смирението е безкористно – произтича от
съзнание за своите слабости и грехове.
Смирението не е отстъпчивост без мярка, безусловно непротивене на злото и не зачитане достойнството си като човек; в противен случай, то не ще бъде смирение, а мекошавост, безволевост, нагаждане, лицемерие и раболепие.
Смирен е този, който съзнава своите слабости, който не мисли високо за себе си.
Смиреният не се превъзнася над другите даже когато съзнава, че притежава много добродетели.
Смирението се проявява в мълчание – отбягване да се изтъкват своите достойнства с постоянно говорене за себе си. То се проявява още в покорност, неупорстване да налага своето мнение, разбирания и желания над другите, отбягване на спор и лъжа. Понася безропотно обиди. Отбягва осъждането. Проявява усърдие към труда и ненавижда леността.
Да работи човек усърдно, да бъде послушен, вежлив, учтив, внимателен, това е добро нещо, но ако не е придружено със смирение ще бъде лицемерна проява.
Смирението е добродетел, която дава цена и на другите добродетели. Без смирение
добродетелите не са добродетели, а лъжа, притворство, лицемерие, нагаждане и измама.
Смирението въобще, прави човека чувствителен, внимателен и благодарен към тия, които проявяват добро към него. Смирението прави човека да помни съветите и наставленията на другите. То е отслужливо, отстъпчиво. Завист не знае. За злоба не мисли. Смирението е добродетел ценна навсякъде.
Смирението изгонва раздразнителността и гнева из сърцето на човека и го прави да живее в мир. Смирението е път на святост, път на съвършенство, стълба към небето, врата небесна; смирението е добродетел, която сдружава човека с ангелите.
*Смирението е нова добродетел. Преди Христа смирението като добродетел не е било познато. Езичникът се е раждал и живял при такива условия, че смирението като добродетел му е било съвършено непознато. За древния езически свят дори самата дума смирение – humilitas – не била известна. И ако се употребявала понякога, то е било не в тоя смисъл в който я употребяваме днес, а в смисъла на малодушие, бедност, незначителност и унижение. Вместо нея у гръцките философи се среща думата sophrossini – благоразумие, или според Платон – умение на човек да побеждава своите страсти, да обуздава желанията, бурните чувства, удоволствия и скърби.
Пламен Петков
Павел
Славейче Михалска
Bilko Begins