Подкрепям Портал 12!
Портал 12 е алтернативна медия. Подкрепете ни за повече материали, видео и лекции!
Виж повече
Думите душа и дух са тъй преплетени помежду си, че ни се струва съвършенно невъзможно да ги разграничим. Ще се опитаме да представим ясно и разбрано описанието на едното и на другото и да ги покажем такива, каквито са те в действителност в светлината на духовната наука. Душата не е дух, но това, чрез което духът се познава, или по-скоро това, чрез което ние постигаме природата и свойствата на духа. Когато искаме да определим душата, трябва да прибегнем към фигури и образи, за да поясним даденото определение. Ние си представяме духовното Аз като атом на Божественото, като светкаща атомическа точка, еманираща на Божествената душа. Това е съвършенно вярно по отношение на Аза, но когато речем да отделим душата трябва да внимаваме да не смесваме тези две понятия, като ги разглеждаме като причина и следствие на духовната еволюция.
Душата е безформена и неосезаема и съставя атрибут на Божествения Дух. И затова можем да имаме понятие и познание за душата само чрез изучаване качествата и свойствата на Духа. Когато ги познаем, ще имаме ясна идея за душата и за нейната реална природа.
За да си създадем по-ясна представа, ще вземем за пример разглеждане лъчите на Светлината.
Какво знаем за тях? - Нищо, освен действието им върху някой предмет. И това, именно, действие ние наричаме "свойство на Светлината". А сами по себе си атрибутите на Светлината са безформени. Но те лесно могат да бъдат направени видими в своите цветове, като ги поставим пред призмата, или в своите ефекти, като ги насочим в материални предмети.
Можем, да вземем и друг пример, също така поясняващ и изразяващ идеята, за която искаме да дадем възможно най-ясно понятие, а именно - човешкия организъм. Човек в своя строеж притежава засега 5 сетива: зрение, слух, обоняние, вкус, осезание. Но в действителност, той е със 7 сетива, с които може да се позлва. Но двата висши атрибута от гамата на сетивата са още в зародишно състояние, доколкото това се отнася до целия човешки род.Свойствата и действията на Светлината са душата на светлинния лъч.
Шестата, бъдещата раса, ще развие шестото сетиво, а Седмата раса - седмото сетиво и тогава човек ще бъде физически съвършен. Сега ще разгледаме човекът такъв, какъвто е със своите 5 сетива. Цялото наше знание за външните явления се получава чрез посредничеството на едно или няколко от сетивата му. Органите, чрез които се проявяват функциите на сетивата, са видими, обаче самите сетива са невидими и безформени. Ние ги знаем само като атрибути на тялото. Докато умът, който напълно и абсолютно зависи от данните, доставени му от сетивата, представя духовното Аз в отношението с душата.
По същия начин:
Душата е безформена и неосезаема и затова можем да я определим като атрибут на Духа. Едното не може да съществува без другото, но с това не трябва да считаме, че те са едно и също нещо. Между тях има такова различие, както между светлинния лъч и неговите действия и както между тялото и физическите му сетива. Без едното ние не можем да познаем другото и обратно.
Не трябва да се смесва духовното тяло с душата. Духовното тяло е резултат, продукт на дейността на душата, но това не е самата душа. То е атрибут на душата също тъй, както душата е атрибут на Божественото Аз. А този Аз на свой ред е кристализация на Божественото. Но тогава пък какво е Божественото, ще запита някой? На този въпрос може да се отговори само тъй: Абсолютна потенциалност, чист, безформен Дух, безгранична и безусловна Разумност. По-далеч от това определение не може да се отиде.
Очаквайте утре (1-и Септември) продължение по темата с фокус върху връзката между сетивата и душата, безсмъртието на душата, Проникновението на Духа.