Този, който разбира свободата, ще си наложи разумни ограничения. Примерно ще яде нормално или по-малко, отколкото трябва, вместо преяждане. Ще си наложи мярка за нещата. Примерно когато чете, няма да прекалява, ще чете по два часа, ако това му е естествено, а няма да се насилва. Там, където има насилие, се внася неразумност и неразбиране. След време астралните същества заробват човека.
Неразбраната свобода носи робство и ограничение. Това означава, че ако правиш нещо в разрез с Истината, тя ще те ограничи. Разбира се, тя може да те изчака, тя е търпелива, но после ще си получиш ограничението и робството.Христос е гласувал всяка душа да има свободен избор. И ако тя е нарушила законите, Той след време е трябвало да слезе да изплаща. И както се оказва по-късно, свободният избор се оказва за някои хора нещо много трудно, тъй като свободата е най-голямата отговорност и едновременно с това най-голямото благословение, ако бъде поставена в правилни ръце.
В момента, в който едно същество е приело свободния избор, то се е отдалечило от Бога, независимо дали ще използва свободния избор, за да изпълнява Божията воля. Но една част от съществата са останали на друго мнение. Само онези същества са останали в единение с Бога, които не са пожелали да имат свободен избор. Тези същества могат да произнесат великата окултна формула “Аз и Отец ми Едно сме”. Както ще видим по-нататък, ако човек постигне света на хармонията, това не означава, че е в единение с Бога. Това е съвсем друг свят. Единението изисква абсолютна будност на много високо ниво, на позиция шесто тяло. Само там има единение, докато хармония има в пето тяло и понякога по-надолу. Хармонията с Бога не означава единение, защото хармонията предполага две същества, а в абсолютното единение няма две същества. Има само една воля, т.е. само едно същество.
При свободния избор винаги има две същества. В Единението съществото не се обезличава, а се осветява. Според окултната наука ако искаш да отидеш при Абсолюта, на най-високото ниво (тук вече не говорим за Бога) и да застанеш пред него, трябва да изгубиш и своя образ, и своето име, т.е. трябва да станеш подобен на Него. Това означава, че когато изгубиш себе си (това става в петото тяло, когато душата реши така), това не е загуба на будност, а е в друг смисъл казано. Значи когато изгубиш себе си, можеш да намериш своя корен, но трябва да преминеш отвъд себепознанието. Това е преходът от петото тяло към шестото и ако успееш да преминеш към шестото тяло, после следва най-дълбокият преход, който се намира във вселената – преходът от шестото тяло към седмото. Извън вселената и в бъдеще вече ще се говори за преход (в седмата раса) от единадесетото тяло към дванадесетото, но това е въпрос на други раси и не влиза в нашия план.
Учителят казва: “Най-опасното в свободата е, когато човек мисли, че сам може да оправи всичките си работи.”
Смисълът на свободата е само един – познаване на Истината. Докато неразбраната свобода е оковала много хора във вериги, външни вериги, психически вериги, астрални вериги и т.н. Който не може да овладее свободата си, той се изражда. Ако свободата те води към своеволие, ти вървиш към самоунищожение. Свободата не е своеволие. Човекът на своеволието изгубва себе си.
Свободата е първородна тайна на живота, най-голямата тайна, първородната тайна
Това означава, че да разрешиш тайната на живота си, значи да разрешиш тайната на Бога. Защото човекът е Бог в развитие, още не е Бог, но той по същество, в дълбочина е Бог, но в момента е в развитие. Да разрешиш тайната на живота си, означава да разрешиш тайната на Бога. Само 24-те Старци и техните синове са разрешили тази тайна. Всички други ученици, последователи вървят по този изключително важен път. Защо 24-те Старци, особено те? Защото те имат изключително отношение към Истината, не просто отношение, а повтарям, изключително отношение към Истината.
Доброто и злото са безсилни да познаят Истината. И добрият човек не може да познае Истината, и злият човек не може да я познае. Само Любовта е в сила и е в състояние да познае Истината. Дървото за познанието на доброто и злото няма никакъв шанс. Това са знаещите хора, интелигентните и т.н. Ако те не се откажат от знанията си в името на Любовта, те нямат шанс.
Божественото Учение няма да ви донесе слава, богатство и положение в обществото. То ще ви донесе само Истината, същественото. Няма свобода и независимост, ако не минем правилно през изкушенията и ги надраснем. Този, който се изкушава, не може да служи на Истината. Истината се явява при този, който е извоювал собствената си свобода. Ако ти имаш път, ти си безпътен. Ако ти нямаш път, ти си безпътен. Това, което трябва да откриеш в себе си, е неизменността. Тя не е път, но ще те ръководи. Неизменността е повече от пътя.
Елеазар Хараш из Книга за свободата