Търси

Хуан де ла Крус: Желанията са слепота и тази слепота е силно препятствие по пътя към Бога

Още по темата ...
Зул Нун, Египтянина

Зул Нун, Египтянина: Отречи се от този свят и ще видиш чудната Реалност! (златни мисли за твоето Сърце)

Виж повече
изгрев Варна

Една от най-великите Тайни на Посвещението: Да направите така, че да насочите всичко в една-единствена посока

Виж повече
жената

Елеазар: Първичната жена е Висша Душа, съставена е от Слънце

Виж повече
16.07.2025 г.
3870
Добавена от: Борислав Борисов
Подкрепям Портал 12! Портал 12 е алтернативна медия. Подкрепете ни за повече материали, видео и лекции! Виж повече
Хуан де ла Крус (на испански: San Juan de la Cruz, ок. 1542 – 1591) е испански светец, мистик, поет и реформатор на Кармелитския орден. Хуан де ла Крус е една от най-светлите и дълбоки мистични фигури, родени в християнската културна среда, но Духът му принадлежи на една по-висока, надцърковна Истина. Роден в бедно семейство в Кастилия, още от дете се среща с болката, глада и лишенията. Майка му, останала вдовица, пренася децата си от село в село, за да намират прехрана. Хуан прекарва известно време в приют, където вместо да се озлочести, сърцето му се разтваря към неизразимото, към Божието Присъствие, което той започва да усеща в тишината между болките на хората.

Още в ранна възраст проявява дълбоко привличане към вътрешния свят и съзерцанието. Един от най-интересните моменти от младостта му е, че вместо да приеме предложенията за по-лесен църковен живот, той избира строга аскеза. Търси нищетата като път към прозрения, към сливане с Висшето. В зрелостта си преживява дълбоки вътрешни тъмнини – и буквално, и духовно. Една от тях е 9 месечният му затвор, в който го хвърлят монасите, понеже настоява за вътрешно пречистване на ордена. В своята тъмна килия, лишен от всичко земно, той получава едни от най-дълбоките си откровения, които по-късно се претворяват в мистичната поезия на „Тъмната нощ на душата“ и "Възлизане в планината Кармел" ( Кармел (на иврит: הַר הַכַּרְמֶל‎, Har HaKarmel), която се намира в днешен Израел, близо до Хайфа. Той описва познанието за Бога като духовен огън, който поглъща личността и оставя само Чистото Съзнание, Единството.

Гносисът на Хуан де ла Крус не е рационален. Той е безсловесен, той е пречупване през болката, преминаване през пустинята на Аз-а, докато остане само Светлината. Той казва, че „за да достигнеш до всичко, не бива да искаш нищо“. Това е освобождение – от представи, образи, желания и дори духовни утешения. Сам Бог трябва да те изгори (отвътре), за да Го познаеш.

Свързан е дълбоко с Тереза от Авила (1515 – 1582), наричана още Света Тереза Исусова, която е испанска мистичка, съзерцателка и духовна учителка, една от най-големите фигури в християнската мистична традиция. Двамата вървят рамо до рамо в мистичното дело на вътрешната реформа, свързани от дълбоката и съкровена Любов на Душата с Духа.



Техните разговори, макар да не са напълно съхранени, са били срещи на две същности, съзерцали Вечността. Мъдростта ѝ е сходна с тази на жени като Миряна от Суфийската традиция или Рабия ал-Адевия: нежна, всеотдайна и пламенна в любовта си към Божественото. Заедно с Хуан де ла Крус реформират Кармелитския орден, връщайки го към строгост, тишина и съзерцание.

Съществуват и прилики между Хуан и източните мистици като Руми и Кабир – всички те говорят за Любовта като Огън, за Бога като Пълнота на празнотата. Гносисът на Хуан е жива опитност. Той не обяснява Бога – той Го преживява. И в това преживяване човек изчезва като отделност, остава само съществуването в Сърцето на Тайната.

Хуан де ла Крус казва:
След тъмната нощ Бог дава на душата съвсем други познания за Бога в Бога и сменя старите човешки знания в нова Любов към Бога. След тъмната нощ душата става олтар. Църквата няма олтар, душата има олтар. След тъмната нощ душата става олтар и Сам Бог излива Любовта Си в нея, и Сам Бог люби в нея и пребивава в нея.

Великата душа не допуска доброто в себе си, тя допуска само Бога. 

Желанията са слепота и тази слепота е силно препятствие по пътя към Бога.

Когато душата утоли своите желания, ще бъде още по-обременена. Желанията сътворяват в душата празнота и глад. Елеазар Хараш допълва: "Както знаете, колкото и вино да пият някои, още повече им се пие и блатото става по-голямо. Желанията никога не утоляват глада, защото те са изоставили Единствения, Който дава реално насищане. Желанията пленяват душата с мъчение и празнота."

Хуан де ла Крус казва още:
Пътят на желанията е помрачение и заслепение, след което се пропада в по-голямо зло. Щом има желания, няма воля за чиста, за истинска Любов към Бога.

Когато душата влезе в божествения мрак и го претърпи, тя вече става скрита от лицето и от погледа на Сатана. Тази душа вече е оградена от Сатана, защитена, а вярата й е тайнство. 

В тъмната нощ за душата настава голяма тишина и тя навлиза в тази тишина, в този древен дом, в своята най-висока разумност. Тъмната нощ на душата е осветителна нощ, т.е. мракът е осветителен. От този мрак се заражда истинското знание.

Казва Хуан де ла Крус: Старай се винаги да се склоняваш не към лекото, а към трудното, не към вкусното, а към невкусното, не към това, което дава отдъхновение, а към това, което изисква труд, не към това, което утешава, а което не е утешение. И казва: Трябва да достигнеш до това, което не можеш да узнаеш.

В Исайя е казано:
Този, който върви след своите желания и който е заслепен от тях, дори и да му се яви блясъкът на Истината, той ще види само това, което би видял в тъмнотата, той ще види илюзия.

Препоръчани книги:

Борислав Борисов
Борислав Борисов
Борислав Борисов е автор на текстови материали, видео репортажи и интервюта в Портал12. Работи в сферата на медиите от 2004-а година. Създател на едни от първите големи новинарски онлайн платформи в България, сега собственост на водещи медийни групи.

Роден в Търговище, завършил престижната Езикова гимназия в Ловеч, учил Аграрна икономика в Свищов, работил в редица страни на запад и у нас, главно в сферата на агробизнеса, медиите и сигурността ( анализатор в B2 Security - продоволствена сигурност, противодействие трафика на хора, регионално развитие и политики на Балканите, антитероризъм), основател на Асоциация на българските села.

Борислав Борисов е последовател на духовните и езотерични учения от 19-и век, като сред любимите му автори са Морис Метерлинк, Рудолф Щайнер, Райнер Мария Рилке и др.  Отдаден на изучаването и въвеждането в потънкостите в Учението на Учителя Беинса Дуно (Петър Дънов), както и на школите на Брат Михаил - Омраам (Михаил Иванов) и Елеазар Хараш.

Изследовател на алтернативните методи в психологията, парапсихологията и квантовата медицина.  За контакти: borislav@portal12.bg 

Свързани публикации

сетива
11.03.2023 г.
4237

Омраам: Не е добре да се живее в пресищане на сетивата. Психичната енергия е нужна за духовните измерения

Западняците са наточили петте сетива до висока степен на съвършенство и си мислят, че това е начина да узнаят всичко и да постигнат щастие! Те със сигурност знаят много, както и преживяват разнообразни сензации (усещания), но петте им сетива поглъщат всяка налична капчица психична енергия, така че не им остава нищо за духовното измерение.
Виж повече
Учителя
06.07.2025 г.
5904

Учителя Беинса Дуно: Любовта и смирението са първоначалните добродетели, с които е създаден човек

Низшият духом преди всичко е от всичко доволен – хорските радости са негови радости, скърбите на хората са негови скърби. Той не е слабохарактерен и не иска нищо за себе си. От външните работи не се безпокои, на него пари не трябват. Че умрял някой, не се безпокои и най-после низшият духом разбира смисъла на Живота.
Виж повече

Спомоществуватели на Портал 12: