Подкрепям Портал 12!
Портал 12 е алтернативна медия. Подкрепете ни за повече материали, видео и лекции!
Виж повече
Каталунски училища направиха цялостна реформа в образованието и приложиха нов модел на преподаване в тях. Те са нарекли своя проект Хоризонт 2020 и чрез него буквално са съборили досегашните стереотипи, по които до момента са се обучавали 13 000 ученици.Какво включва проведената реформа:
Елиминирани са курсовете, изпитите и графиците. Класните стаи са трансформирани в пространства за работа, където децата да придобият знания по съвместни проекти.
Традиционните класни стаи са буквално изчезнали, като са съборени стените и стаите са се превърнали в големи пространства за работа в екип, където има мека мебел, рафтове, много светлина, цветове, маси, подредени за групова работа и достъп до нови технологии.
"Със сегашния модел на традиционното образование учениците са отегчени и тотално се изключват от системата, особено след 6 клас", заявява Xavier Aragay - генералeн директор на Фондация Йезуит Образование (ЕМФ) в Каталуния, провела реформата. "Да върнем естественото образование", призовава той и признава, че промяната е "радикална", но е време за радикални действия.
Според Aragay, "училище е мястото, където трябва да се говори и прилага най-вече работата в екип и където по-малко да се следва системата на заучаване. Този метод решава и друг проблем - тежките учебни програми, по които никога не се преподава плътно".
Преди да направят реформата, от фондацията са събрани над 56,000 мнения на ученици, родители и учители, как да се подобри образованието.
Проектът насърчава развитието на пълния потенциал от множествени интелигентности на учениците, както и изготвяне на учебните дейности в зависимост от техните способности.
"Ние връщаме образованието към ученика, където той е главният герой, така че да има реална работа в екип и учениците да открият какъв е техният житейски проект, какво искат да правят в живота", твърди Aragay.
Учениците започват деня си с 20 минути за самоанализ и размисъл, за да разгледат предизвикателствата на деня, и завършва с още 20 минути дискусия за това дали са постигнати целите.
Темите са заменени от проекти. "Например, ако правим един проект на Римската империя, научаваме също за изкуството, историята, латинския, религията и географията. Учениците се учат по-добре, ако видят, че това, което научават, има практическо приложение”, обосновава се Aragay.
Въпреки че няма предмети, за да се съобразят с правно установените регламенти, също се поставят бележки, но първо се описват уменията на всеки ученик и след това, с помощта на алгоритъм, ги превръщат в бележка.
Според Aragay, в рамките на шест месеца са установили случаи на ученици, които често преди са имали треска или други измислени причини, за да не посещават училище, а сега искат да дойдат, дори наистина да имат висока температура.
“С тази нова педагогика ще се опитаме да помогнем на децата да развият техния основен проект - живота им, за да открият своите таланти, да намерят онова, което умеят да правят. И още нещо, гледайки лицата на децата - те светят…”
Георги
Пламен Петков
Добринка Гаврилова
Neli Gosheva