Словото му е зад пределите на човешкия разум. Живял е в Сирия и в Египет, в първи век след Христос; по-късно отново е живял, към пети век. Изучил е висшия гносис, получил изключително дълбоко откровение за великите Божии тайни. Дори е можел да коригира Библията на много места, но решил да замълчи. Разбира се, преди време ви казах една корекция, която той прави на пророк Исайя; пророк Исайя разговаря с велико същество, което го нарича от най-висшите йерархии, доколкото си спомням мисля, че е серафим, но Дионисий казва: Не е серафим, а ангел с огнено служение. Исайя не е можел да различава, както и да е. Става въпрос за велико вътрешно същество, като дълбочина. Странен сирийски монах, подобен на Василид, който се е скрил под името Дионисий.
Смятал за истински живот само едно: изцяло да си потопен в неведомите тайни на Бога. Дионисий е същество, което е нямало човешко съзнание. Отдавна му е отнето, още от мистериите на Египет и Атлантида. Той е останал скрит за всяко изследване. И досега има много спорове кой е той. Останал скрит за всяко изследване от историята, защото той просто е извън историята. Историята си има начало, има край. Както и Лао Дзъ, Дионисий няма начало, няма край. Даже и най-близките му, дори и ангелите не могат да го проучват, но той е изначален на Бога, подобен и на Мелхиседек. Той е близък до Бога и близък приятел до ангелите. Той е бил много рядък човек, като същество, защото да живееш в християнска организация и то като главен епископ на Атина и да постигнеш такова велико и чисто съзнание, и никой да не може да разбере за какво става въпрос... Нито пък книгите му, които се издават по-късно, за което тези около него нищо не подозирали. Той се е водил християнин, който няма нищо общо с християнството, защото отдавна го е преодолял.
Дионисий е същество без време, без история, подобен, както казах на Мелхиседек, на Василид и т.н. Той е преживял някога Божията Истина и затова сега може да се изразява високо духовно и мистично.
Дионисий не е история, не е време. Той е Божествено и мистично явление.
- Казва: Бог е Нищото и ако ти станеш нищо, ще Го разбереш. Много просто, но изключително трудно нещо за разбиране.
- Казва: Учителят е мост, въведение, защото Той съдържа в себе си Нещо и Нищо – нещо от тебе и Нещо от Бога, и затова Той може да те въвежда. Значи, Той съдържа в себе си нещо от тебе и Нещо от Бога и затова е важен Учителят, и Той може да те въвежда.
- Отречен от всичко, казва Дионисий, означава свободен от всичко. Такъв човек навлиза в чистия и Свръхсъщностен блясък на Божествения Мрак.
- Откъсни се от себе си и ще бъдеш неудържим и свободен.
- Казва: Бог живее в тишина, която е извън всякакъв образ.
- Правилната преценка за нещата, това е Самата Божественост вътре в тебе.
- Тайната на Бога се постига с изключително динамично приближаване. Много специален закон на Дионисий, голяма тайна – хем ясен, хем скрит. Пак ще повторя: Тайната на Бога се постига с изключително динамично приближаване.
- Всичко в света е подчинено на мъдра Причина, която е извън света.
- Духовната мъдрост е белег на Божественост.
- Всяко човешко умуване е някаква заблуда. Независимо дали казва хубави неща или лоши – всяко човешко умуване е някаква заблуда.
- Казва: Мъдрият постига невеществено Божествените неща.
- Бог е над всеки покой и движение, защото всеки покой и движение е от Него, в Него, спрямо Него и заради Него. И казва изключителна мисъл, нещо много рядко; само велик посветен може така да се изрази:
- Можещото действие произлиза от Бога.
Казва: Злото е благо на Бога. Злото не е реално, защото ако беше реално, то щеше да бъде напълно зло. Злото не е зло, а е недостатъчно благо. Ако злото беше лишено напълно от Бога, то нямаше да съществува.
Всичко съществува заради Него. Злото също очаква блага от Самия Бог, очаква развитие, макар и отрицателно развитие.
ДИОНИСИЙ ЗА БОЖЕСТВЕНИЯ МРАК
(учението за Божествения Мрак)
Великите неща на живота се откриват в мрака на онова тайнствено безмълвие.Дълбоко отвътре Бог озарява за нас непрогледния мрак и с блясък изпълва слепите ни умове. В този Мрак, който е отвъд ума, се постига Истината, немисловно. Тука се постига истинската немисловност и пълното, реалното безмълвие. Значи, който мине през това, вече няма някакви имитации на мълчание. Хората мислят, че мълчанието е злато... всъщност мълчанието на много хора е глупаво и няма нищо общо със злато. Както ви казах, Учителят казва: И рибите мълчат, но не са мъдреци.
- Истинността превръща тъмнината и я прави светеща. Значи, ако човек е натрупал истинност, превръща тъмнината и я прави светеща.
- Чистотата, казва Дионисий, не е достатъчна, за да се справи с тъмнината. Само истинността е достатъчна. Чистотата е подготовка; чистотата е само една подготовка за истинност. Лошо е, когато човекът остане само в чистотата.
- Божественият Мрак е висок връх. Това е мястото, където са простите и абсолютни тайнства, обвити в пресветлия Мрак от едно съкровено и тайнствено мълчание. И всичко това е скрито в дълбока тъмнина, която сияе тайно и невидимо.
- В Исайя е казано: „И ще ти дам съкровища, пазени в тъмнина“. Именно в тази тъмнина Бог ни проверява – проверява кой колко е достоен. Всеки може да си въобразява всичко, но тука е мястото, където се проверява кой колко е достоен и каква любов има.
- Дионисий казва: Който има любов, влизайки в мрака той ще познае Бога.
Казва: Бог живее в мистичния мрак на незнанието. Тук всяко знание е изгонено. И после казва: Кой може да оцелее в Божествения Мрак? Дионисий задава въпрос и отговаря: Кой може да оцелее в Божието Сито, в Божествения Мрак? Отговаря: - Само този, който е натрупал истинолюбие. За другите, които преждевременно са искали да влязат там, случвало се е – това е огромна катастрофа!
- Който е минал през светещата Тъмнина, той е опасен и за добрите хора и за лошите хора. Той е същество от друг порядък. Те не го проумяват.
- Според Дионисий, не трябва да имаме качества – трябва да имаме същност. Казано по друг начин: не трябва да имаме ограничения. Качествата са ограничения – не трябва да имаме качества, трябва да имаме същност.
- Най-върховният Бог е Мрак за всички същества, защото се състои от ослепителна светлина.
- Бог е Мрак, означава че Той е Свръхнепознаваем.
- Без Бога нямаше да има нито единство, нито множество – казва Дионисий.
- Казва: В Мрака е скрит Изворът на живота.
- Бог е произлязъл от Безименната Си Свръхсъщност.
из лекция на Елеазар Хараш, държан ана 6-и Септември 2011г. във Варна