Подкрепям Портал 12!
Портал 12 е алтернативна медия. Подкрепете ни за повече материали, видео и лекции!
Виж повече
Мария Монтесори (1870 – 1952) е родена в Италия, в края на XIX век. Тя е първата жена - доктор по медицина в Италия, също така е психиатър и педагог. Разработва метод за обучение, който помага на децата да се оформят като свободни личности. Когато той се прилага по правилния начин, децата са щастливи и са ненаситни за още и още занимания.Според Мария Монтесори, обучавайки детето, учителят (или родителят) се изкачва на неговото ниво и служи на неговия дух. Учителят не казва на детето кое е правилно и кое не – той само наблюдава детето и го напътства, докато то само открива отговорите.
- Първата идея, до която детето трябва да достигне, е разликата между доброто и злото.
- Уважение към другите и заобикалящата среда е правило за децата в един Монтесори клас. По същия начин учителят е длъжен да уважава детето. Това уважение изисква извисяване над традиционните норми, за да се постигне.
- Едно от най-трудните неща за нас възрастните е да разберем, че уважение означава и да изчакаме да бъдем попитани за мнение преди да бързаме да хвалим. Например колко пъти сте се изкушавали да кажете: "О, каква прекрасна рисунка!" докато детето е дълбоко концентрирано в рисуването й?
- Децата се учат от това, което ги обкръжава. Така например ако критикувате често детето – то се учи да критикува и съди. Ако детето живее в атмосфера на приятелство и се чувства необходимо – то се учи да открива любовта в света.
- Помагайте на детето да усвоява неусвоеното по-рано. Правете това, изпълвайки ежедневието му с грижа, сдържаност, тишина и любов.
- Тестът, който провеждаме, когато искаме да видим как протича обучителната процедура, представлява щастието на детето.
- За да помогнеш на живота, остави го на свобода – това е основната задача на възпитателя. Учителят Монтесори или родителят трябва да зачитат правото на детето на избор, дори когато е очевидно грешен избор от гледна точка на възрастния.
- Обучавайте децата с помощта на предметите, които ги заобикалят. Бъдете активни в подготовката на средата им. Покажете местоположението на всички предмети и развийте правилните начини за работа с тях.
- Не говорете лошо за детето в негово или без негово присъствие. Ако се надсмивате на детето – то се учи да бъде покорно и плахо.
- Децата имат много силен вътрешен подтик да направят някои неща, особено през първите три години. Ако блокирате този вътрешен подтик, детето се разочарова и енергията, която е имало за извършване на определена дейност се използва, за да се направи нещо друго – може би нещо шумно и разрушително или пък много тихо и затворено.
- Най-големият знак за успеха на един учител е да може да каже „Сега децата работят сякаш не съществувам“.
- О, Господи, помогни ни да вникнем в тайните на детството, за да опознаем детето, да го бичаме и да му служим според законите на Твоята Справедливост и да следваме Твоята Воля!
Ваня Благоева
Ленче
Лефтер Спиров