Образование сред природата – човеколюбива педагогика, дискусии, гост лектори, работилници и прожекция – организират в село Ослен Криводол (обл. Враца) на 29,30 септември и 1 октомври (този петък, събота и неделя) няколко млади семейства.
В събитието ще вземат участие Мария Паева, Цветомира Гергинова, Александър Стойчев, Невена Йовчева, Кирил Начев и други.
Представители на различни течения на хуманистичната или човеколюбивата педагогика (която поставя в центъра човека и неговата душа) като сугестопедията, валдорфската педагогика, озарената педагогика, слънчевата педагогика ще споделят гледни точки в естествена и свободна среда стимулираща беседа, обмен и обогатяване. Събитието включва няколко лекции, прожекция, дискусии, както и две детски работилнички. Инициативата се провежда сред природата в спокойно, зелено село и е организирана от няколко млади семейства, наскоро преместили се там и имащи визия и среда за създаване на бъдещо образователно пространство.
Събитието цели от една страна да сподели и разпространи ценностите и предимствата на този вид педагогики, както и от друга да осъществи среща и обмен със съмишленици и есетсвено създаване на група за взаимен мироглед, работа, възпитание и образование на деца и живот близо до природата.
Общото название на педагогиките, които имат отношение към духовния свят на човека, фините му тела и го разглеждат като цялостна личност са така наречените хуманистични или човеколюбиви педагогики. Човеколюбиви – или любещи и грижещи се за човека. Те наблюдават и изучават вътрешния свят на учителя, детето, родителя. В процеса на възпитание изследват намеренията зад действията, образите зад думите, излъчването зад символите, енергията зад материята или накратко невидимото зад видимото. Такива течения прилагащи тези методи са: методите за възпитание и обучение на Учителя Петър Дънов – слънчева педагогика, Валдорфска педагогика (Рудолф Щайнер), Сугестопедия (проф. д-р Георги Лозанов), Шалва Амонашвили, Мария Монтесори, Озарена педагогика (Любов Миронова) и други.
Ключово за човеколюбивите педагогики е че работят с метода на любовта и развиват цялостно личността: на духовно, физическо, психологическо, емоционално и социално ниво. Присъства красотата и творчеството, съчетанието на полезното и приятното, ученето чрез собствения опит, а не на готово. Създават се най-добри условия човекът да се реализира в пълния си потенциал проявявайки и развивайки своите вродени дарби и таланти, които учителят наблюдава от ранна възраст. Други важни моменти за човеколюбивото образование е, че ученето се води през интересите на детето, то има избор, автономия, като същевременно се учи да се самонаблюдава, самооценява и да постига своите цели.
„Любовта, приложена в образованието, е най-силният метод. Няма сила в света, която може да се противи на любовта. И най-упоритите деца отстъпват пред нея." – Учителя Петър Дънов
Учителят е подкрепящ. Той създава среда основана на много връзки. Вътрешна среда и външна среда. За да има разбиране към душевността на детето е нужно той дълбоко да се свърже с него и да го наблюдава. Да бъде до детето, да го подкрепя, да гледа през неговите очи. Във всички тези педагогики един от основните принципи е връзката с природата и нейните природни ритми и цикли. Голяма част от времето се прекарва на открито.
„Истинските учители не са тези, които са учили педагогика като наука за работа с деца, а тези, в които педагогиката се е събудила чрез разбиране на човешката природа.“ – Рудолф Щайнер.
В ранна възраст (2-6г.) ритъма на детето е изграден на основата на балансирана среда и предсказуеми дейности, които осигуряват спокойствие на децата. Ежедневните дейности имат своите „ритуали“ през песнички, напеви, кратки стихчета. Връзката между дете – възрастен е подкрепена чрез често прекарване на време заедно сред природата. Плъстене на вълна, месене на хляб, градинарство, разказване на приказки, работа с въображението са ежедневни дейности, през които децата преживяват вълшебното и неповторимото в света. Някои ключови думи са: ритъм, образи и символи, връзка с духовния свят, баланс ум-сърце-воля, музика, свободна игра, градинарство, природни материали, смесена възрастова група, самообслужване, без дигитални устройства, развитие на сетивата и чувствения свят.
Разгледайте цялата програма по часове и подробности тук: https://www.facebook.com/events/1343330469869496
„Постепенно се обединяваме общност от семейства близо до природата, с които да създадем образователно пространство с малка група деца (10-12 деца от 2-6 г.), опитни педагози, участващи родители и фокус към потребностите на децата. Събитието е повод и да се потопим в темата на човеколюбивото образование, но също така да обсъдим бъдещи възможности със съмишленици.“ – споделя Невена Йовчева, един от организаторите на събитието в село Ослен.