Подкрепям Портал 12!
Портал 12 е алтернативна медия. Подкрепете ни за повече материали, видео и лекции!
Виж повече
Всеки ден на вас ви трябва това, същественото, което да подкрепи живота ви. Прана ви трябва. Всеки ден ви трябва по малко въздух, за да се подкрепи организма ви. Всеки ден ви трябва по една мисъл, за да подкрепи вашия ум. Това е сега същественото. Днес в какво вярваш? На онова, което можеш да възприемеш и което може да ти бъде полезно в дадения случай. Могат да разправят някои, че след като умреш, ще отидеш между ангелите на небето. Това никой не може да опише. Има разни описания. Най-хубавото за онзи свят е писал Сведенборг. Четете Сведенборг. Той го е описал конкретно. Както описват земния живот, така го описва той. Той говори за ангелите, бил е между тях, говори за техния език.
Учителя Беинса Дуно, besedi.bg
Учителя Беинса Дуно, besedi.bg
Сведенборг отрано е бил запознат с идеята, че взаимното привличане на телата, на нещата и явленията, казано най-общо, тяхното сродство или афинитет е иманентно свойство на самата Природа на съществуването, условие за чудотворно Единство, каквото, от друга страна, предполага и изкуството - то предопределя и неговата анагогична функция, т.е. задачата му да разкрива най-вътрешните тъкани в сетивния свят, като творящият ерос трябва и може да демонстрира истинския, при това с помощта на вдъхновението, прозрението, интуицията, считани за извори на познание от най-висш порядък наред със сънищата и виденията. Изходен пункт за неоплатонизма и за алхимията като опит за практическо приложение и онагледяване на неговата идейна система са глави първа, втора и трета на Битие, съдържащи според представителите му мъдростта на цялата световна книжовност.
Разказът за Сътворението има за тема всъщност възраждането на човека след грехопадението и раздялата му с Бог. А учението за промяната в ново и цялостно качество, за сливане с универсалния дух, проявяващ се в безчет видове и форми, се отнася не само до човека, но и до цялата природа, до царството на минералите, на растенията, на животните. Ключът към тази промяна е пречистването, облагородяването на веществата; в царството на смъртта старото загнива и отстъпва място на онова, което се е устремило нагоре чрез повторно раждане и ново сътворение. В резултат се получава res bina, т.е. нещо двойно и абсолютно различно - съчетаването на, да речем, сярата и живака в продукт, колкото мъжки, толкова и женски, стига се до „химическо бракосъчетание" на женското, пасивното с мъжкото, активното или, ако използваме християнска терминология, любовта се обвързва с мъдростта, като доброто и истинното се сливат.
По такъв начин благодарение на вярата и близостта до Всевишния съзнанието на човека може да бъде превърнато от склад на основни и по принцип животински подтици и желания (символизирани от множеството планетарни метали) в чисто, златно, богоподобно хранилище на най-светли помисли и да постигне изкупление, а Бог ще се прояви в него от искрица във велико и славно битие. Едва след такова преобразяване, осъществимо и в третия свят, този на духовете*, твърди Сведенборг, човек си възвръща неопосреденото и интуитивно познание за живота и смъртта, за смисъла и устройството на всемира, което е загубил поради грехопадението и принудително е заменил с умозрителния анализ. Без да са известни някакви негови пристрастия към алхимията, той използва символната наситеност на акта за получаване на злато от калай, сребро, олово или живак като доказателствена възможност за аналогия между физическо и духовно, вътрешно и външно, за глъбинно по смисъл тълкуване на алхимическото тайнство: метаморфозата на индивида продължава цял живот и в пространството на три свята. В нейния ход той би могъл с помощта на чудодейния философски камък - lapis philosophorum, който му е даден за тази цел, да преобразува и филтрира металите вътре в себе си като в алхимически съд, реализирайки онова обединяване с божественото, без което по-нататъшното му усъвършенстване е неосъществимо.
Не само хората обаче, но и всичко сътворено е устремено към такова сливане, към непрестанно възраждане (или превъплъщение) на духовното и именно това се описва в „Небе и Ад", а се подлага на скрупульозен разбор в „Небесни тайни", където Сведенборг набляга върху значението на волята за познание, за обогатяване на вътрешния живот на човека, за максимално задълбочаване чрез пречистване на неговите мисли. Този труд е свидетелство впрочем за метаморфозата на своя автор, за онази коренна промяна във или на съзнанието му, благодарение на която той бива осенен със способността да изживява рая и ада като състояния, като части от или във живота на земята.
Всичко във Вселената е органично, одушевено, минералите, растенията, животните, хората, демоните и ангелите са елементи в една и съща мисловна система, посочва Сведенборг. Подобно на полския алхимик Михаел Сендивогиус, на родения в Швейцария лекар и природоизследовател Парацелз или на фламандския химик-физиолог Ян Баптист ван Хелмонт79 той изхожда от идеята за една постоянна съзидателна и дейна природна сила, която, подобно на своите предшественици, нарича archeusm, откривайки навсякъде - в библиотеките и академиите на рая, в градините и ателиетата на небесата, в мрачните лабиринти на ада - съвпадането на противоречията, coincidentia oppositorum, сливането им в синтез от най-висш порядък, един от духовните двигатели на Просвещението.
Наред с небесния и земния според Сведенборговата представа за макроструктурата на универсума има и трети свят, на духовете, където човек пристига и пребивава след смъртта си, за да се отправи след това към един от другите два, нагоре или надолу, в ада. Всеки от тези три свята има сложна инфраструктура и се дели на свои вътрешни светове или зони, все по три. А и хората са съответно със земна, духовна и небесна нагласа. Следва да се отбележи впрочем тенденцията към „троично" възприятие у Сведенборг.