Някои от книгите, тъй като някои от книгите също са изгорени:
- Първата книга се казва Гати – това са два милиона стиха, славословия на Бога.
- Втората е Ясна – седемдесет и две глави, най-различни заклинания, коментари и т.н.
- Третата – Вендидат – закон против демоните.
- Четвъртата книга е Демкарт – повече от хиляда страници коментарии.
- Петата основна книга Яща – означава химни за ангелите.
- Шестата книга Висперат – означава легенди и молитви.
- Седмата Бундахиш – за Първосътворението и за много други неща.
- Осмата книга Зартущ намах – така се казва, за живота на Заратустра.
- Деветата книга се казва Арт вирап – означава книга за рая и за ада.
- Десетата книга Датистан идиник – въпроси към един жрец.
Книги девета и десета се наричат Малката Авеста. Авеста е енциклопедична, огромна книга, както казах не всички са съхранени. Името на върховния жрец Спитама Заратущра – думата спитама означава да бъдеш бял. Думата зар означава да бъдеш стар, в смисъл мъдрост; думата ущра иначе означава камила, но вътрешният смисъл означава голям опит. Затова са наричали Заратущра Белият старец, други са го наричали Белият мъдрец, други пък са го наричали Мъдрият старец. Ще говорим за него, за неговата книга и за неговата мъдрост.
Думата Ахура Мазда означава на древноперсийски Господ Премъдър, другото значение е Висшият Разум. Има и трето значение – Ахура Мазда означава още Въздействащото Слово.
Има и едно друго същество, което участва, казва се Ангра Майньо, по-късно наречен Ариман, но неправилно, но той не е много важен, много малко се споменава. В истинските книги на Заратустра се споменава само един път между другото. Иначе Ангра Майньо означава Злосъздаденият или злодейното създание. Казах, че малко се говори, защото той почти е без значение, тъй като ударението пада най-вече върху:
-
- Ахура
- Аша – на древния персийски език означава Истината, там пада ударението.
- Атар – означава Огънят.
Значи, ударението пада главно върху тези три неща.
Заратустра казва: Благи мисли, благи думи и благи дела – това е пътят на спасението. Над тях бди Аша Вахища, т.е. Висшата Истина или най-висшия ред.
Авеста казва: Има един единствен път, пътят на Аша, пътят на Истината. Всички други пътища са заблуждения. И казва се още: Истината изисква ясна реч. Който обича Истината, казва Заратустра, той избира Истината и се отдава на Истината. Значи, първо я избира, после се отдава на Истината и накрая става съвършен по дух. Такова нещо е станало и с Христос. Когато годините му се губят, той отива при един велик Учител, който го обучавал, един от най-големите Учители; казва се Йешуа бен Пандир, Учителят на есеите. Този Учител, Йешуа бен Пандир хвали Иисус Христос, като казва: Той постигна такова самоусъвършенстване, че стана неспособен да прави грешки. Но друг път ще говорим за тях двамата.
Заратустра казва: Търсещият всякога стига до своя уютен дом – Истината. Аша или Истината е според него вечният буден пазител. Само вътре в нея можем да бъдем опазени и спасени. Тук не става въпрос за никакви техники, а за същността, да заживеем в самата нея. От Аша, казва Заратустра, произлиза доброто, а доброто той го обяснява така: Какво е доброто? Доброто е безкрайно чисто пространство, според Заратустра.
Пред Истината, така нареченият Аешма, т.е. демонът на гнева изпада в ужас. Аешма е името на един от най-големите демони. Заратустра казва, че когато той застане пред Истината, изпада в ужас.
В книгата Вендидат, т.е. законът или кодексът срещу демоните, е казано: Поразявай демоните с бързината на молитвата. На друго място е казано – с бързината на мисълта. Значи там няма коментари, няма какво да се говори; трябва да навлезеш дълбоко в себе си, а не да търсиш съвети. Поразявай с бързината на молитвата, т.е. влез в този поток, или с бързината на мисълта. Тук демоните Заратустра ги нарича смъртни дракони.
Според Авеста, най-непростимото грехопадение за Ахура Мазда е друдж – означава лъжата. Привържениците на лъжата ще бъдат потопени в тъмнина, така казва Заратустра. На друго място пак Заратустра казва: Който лъже, Истината го разрушава. Той вече няма избор, щом е влязъл в лъжата и все едно е дали тя е съзнателна или несъзнателна, той е все в лъжата, но в съзнателната лъжа разрушението е голямо.
Ахура Мазда дава себе си само на Аша, т.е. Ахура Мазда дава себе си само на Истината. Който избира Истината, казва Заратустра, отстранява друдж, т.е. лъжата, заблужденията и илюзиите от живота си. Това става постепенно. Който е избрал твърдо, той постепенно отстранява всичко, което е свързано с лъжа, заблуждение и илюзии.
В учението за огъня се казва така: Огънят е окончателното разрушение на злото, наречено Ангра Майньо, защото огънят е постижение на Божествения образ вътре в човека, става въпрос за мистичния огън. Огънят е наречен Синът на Ахура Мазда. Освен това той е самата същност на Ахура Мазда. Самият Ахура е огън. Този огън възнаграждава и наказва, но този огън е честен. Значи този огън на Бога, който е вътре в него, наказва и възнаграждава, но той, казва Заратустра, е честен. Слушай само това, което ти говори този вътрешен свещен огън. Значи това се случва в дълбокото място на човека.
После казва: Човек трябва да постигне фраваши. Фраваши означава пълнотата на този свещен огън в себе си. Другото наименование на Фраваши е първичния човек, още истинния човек – това е фраваши. И само тогава злото ще бъде окончателно разрушено, няма друг начин – докато човек не постигне фраваши, т.е. пълнотата си, Истината в себе си, истинността си. Това е единственият начин, при който злото за другите ще съществува, но за този, който е станал фраваши, за него вече злото е разрушено. Фраваши, това е истинността, това е духовното тяло в човека.
Авеста казва още: Атар, т.е. огънят е приятел и защитник за човека. Той отстранява нечистите сили, които са скрити в мрака. Чистият огън е особена тайна. Той има в живота тайна власт, понякога и явна, както ще видим в лекцията за Агарта. Там огънят има явна и тайна власт, но повече той има тайна власт и особена власт в живота. Който съумее да задвижи този атар, т.е. този огън в себе си, той става част от Ахура Мазда. Ако говорим с езика на Учителя, любовта е всякога динамична. Който може да задвижи тази любов в себе си, а тя е Божествената Любов, защото човешката пълзи, тогава вече човек става част от Бога, част от Ахура Мазда, т.е. Динамика и динамика се сливат и стават нещо абсолютно.
Елеазар Хараш
из лекция изнесена на 06/12/2005г.
Храмът на Тишината в Язд, Иран. Зороастрийска кула:
![](./images/2/d5a5ad57b03a958ba9acf598ccc86ef7/hramut-na-tishinata-13700.jpg)