Темата за злото е във фокуса на този разговор. Трябва ли да противодействаме на злото или трябва да го приемем, или пък от друга страна да го неглежираме?
Елеазар Хараш: Значи сещам се, че Учителят казва, че злото се побеждава без борба, но там където има невежество, злото си расте. Учителят казва, че дяволът не може да (и сатана) не може да помръдне и една сламка. Обаче където има невежество... Той е толкова слаб, но където има невежество, неразбиране, то расте, размножава се. И Затова Учителят казва: Ако разберете злото, то се превръща в добро. Ако не разберете доброто, то се превръща в зло. И затуй сега ще ти говоря за тайната на злото – един много важен въпрос. Защото, ако го разберем как действа, според Учителят, ще разберем как действа скрития Бог. Щото доброто е явния Бог, злото е скрития Бог – все е Бог. Така, нарекъл съм я тайната на злото. Значи в Исая, 45 глава 7-и стих в Библията, сам Бог казва: Аз творя тъмнината, творя и зло. Това тука е без коментар, това си е думи на Бог. Учителят казва: Не говорете за злото, то е по-мъдро от вас. Забележи за какво говорим. Значи то не е някаква ангелска йерархия паднала. Това е висока степен и когато се произнасяш без да си проучил дълбоко, без да го познаваш; ти първо разбира се трябва да познаваш Бога. Сега, що е зло? – казва Учителя. Забележи дълбоката Мъдрост, какво казва – не хората. Прикрито чисто съзнание; прикрито чисто съзнание – Учителя. Но то е поставено под особен ъгъл и затова е неразбираемо. Злото е ограничение на всяко нечисто същество. То атакува скрита нечистота в хората, която не я виждат. Ако не разбирате доброто, то се превръща в зло. Ако разбирате злото, то се превръща в добро. Ако работите за Бога, злото ще работи за вас. Виж как, колко просто говори Учителя.
Тоест трябва да посрещаме злото с отворени врати. Така ли да го разбираме?
Елеазар Хараш: С правилен подход, не отношение, не вражески. Примерно срещу мекотата то увисва. В Любовта то е напълно сляпо, казва Учителя. Нищо не вижда, нищо не разбира, но в умразата, в слабостите то е силно. Сега Учителят казва: Който не разбира законите на злото, той става на пепел, разрушава се. Който се бори със злото, той сам си е подписал присъдата. И за други прераждания, не само сега.
Можем ли да кажем, че борбата със злото е подхранване на самото зло?
Елеазар Хараш: Точно така. Първо ти вярваш, че е зло, щото има зло в тебе. Ако в тебе нямаше, ако ти си един свят пречистен човек или истински добър човек; не добър, а абсолютно добър, ти ще видиш скритото добро в него, което идва да те направи още по-дълбок. Тоест Бог иска да се всели в тебе, чрез туй зло да те направи още по-близко до Себе си. Той затова ти го изпраща. Но това не е за обикновени хора.
В тази логика голямото предизвикателство пред нас е да трансформираме злото в добро?
Елеазар Хараш: Точно така. В злото е непроявения, скрития Бог, а в доброто е проявения, явния Бог. Ако злото е вън от човека, казва Учителят, а вътре го няма, то е безвредно. Искате ли да не срещате злото, молете се преди да е дошло. Защото като дойде вече е късно. Това са закъснелите хора. Само Бог може да ни пази от злото – никой друг. Защо не познаваме Бога? - Учителят казва: Защото дяволът ви е хипнотизирал. Сещам се на едно място Учителят говори за хипноза четвърта степен. Най – трудно, то е голямо заслепение. Значи не само грехове... Ония, които спъват пътят Господен, казва Учителят, забележи каква красота; ония, които спъват пътят Господен, това сме ние хората. Дяволите не спъват пътя Господен – те му служат. Забележи колко просто. Злото, това е нещото, което не съдържа в себе си Любов. То му е отнето, то не познава Любовта. И затуй действа така, ти се чудиш. Защо действа така? Ти да придобиеш Любов, ти да имаш Любов. Остави злото, че няма Любов. Това не е твоя работа. Бог го е отнел по дълбоки причини, за да придобият съществата Любов. Никога не трябва да виждаш злото. Ако живееш в Любовта, ти навсякъде ще виждаш Бога. Божията ръка е навсякъде. Ти в акулата ще видиш скрит служител. Има случаи, не знам дали съм ти казвал, ами акула спасява жена – избутва я на брега. Вярно е, жената се е помолила горещо. Допускам да си е забравила името от страх. Но акулата е слуга на Бога. Тя в неговите ръце... Бог може да изпрати на акулата такъв ужас, който тя не го познава. Но тя избутва жената на брега и жената се спасява. А има случаи, когато делфин напада човек, не знам чувал ли си. Някакъв ядосвал делфин, предизвиквал го и делфинът му показал другата си природа, като го нападнал. Много е странен тоз свят, много е красив за проучване. Но говоря от духовна гледна точка и Божия: Божията е по-дълбока от духовната. Така, Учителят казва: Ако нямате Божията Любов, зло ще се случи с вас. Значи ти си вече... То те дебне, то се подготвя, има си начини. Казва: По-трудолюбиво същество от дявола няма. Значи от сутрин до вечер той работи неуморно. Примерно ти го изпъждаш през комина, той влиза през ключалката. Тоест, където има слабост в тебе, дупчица, то влиза. След време като няма слабост, ти ставаш Син на Бога. Разбираш механизма.
Учителят казва, че отрицателните енергии, злото всъщност обаче са съзидателният елемент във Вселената. Тоест това, което твори, което създава. Докато положителните, респективно Бог..., Любов..., те даряват, те дават. В този смисъл ние при всички положения се нуждаем от зло..?
Елеазар Хараш: Сега ще ти обясня защо си прав. Туй,.което щастието ще ти даде, то е невежество и подобни неща. Туй, което скръбта ще ти даде; значи скръбта ще ти бръкне много дълбоко и ще те насочи към истинския живот. И да търсиш нещо, скръбта ти бърка дълбоко. Щастието не може да ти бръкне и не може да те преобрази да тръгнеш по един дълбок път. Така че, тез отрицателни неща са много дълбоко скрито положителни. Но те са и по-дълбоки от положителни. Значи те са духовни. Щото, ако вървиш по пътя на положително-отрицателно, това е земния път. Аз съм отрицателен, аз съм лош човек, аз съм добър – и двете са зле. Бог не се нуждае, казва Учителят от добри хора, а от любящи хора. Добрият човек.... Представи си, Боре, един добър човек да отиде в ангелския свят или при серафомите. Какво добро ще направи там? Учителят кзва: (и Айнщайн даже) Там става общ работник. Ще носи вода на ангелите и то ако му позволят. Нищо не става горе. Трябва да.... Но който влезе с Любов, Мъдрост и Истина, вече говорим за.... Аз ти казвам и някои шеги, ама – така. Лошите мисли, казва Учителя, ако не ги подхранвате, те загиват, ако не ги поливате. Лошата мисъл може да ти дойде в главата Боре, но ти защо трябва да я възприемаш? Кой си ти, защо ще я възприемаш?
Страхът подхранва ли злото?
Елеазар Хараш: Значи страхът първо е враг на самия човек и той показва, че Любовта не е вътре, казва Учителя. Когато Любовта влезе отвътре, страхът излиза отвън. Но понеже човек няма Любов, страхът е вътре, за да го предпази. Страхът е вид предпазител, вид .... предпазител.
Да, но страхът подхранва тези негативни мисли, за които казваме, че не трябва да се подхранват..?
Елеазар Хараш: Да, но той поддържа и съвестта. Той поддържа и съвестта човек да не направи много по-големи престъпления. Щото все пак, като се страхува малко от Бога, ... Не говоря, ако вече е съвсем зъл човек, който нито страха, нито съвестта, ... Но говоря ти за един обикновен човек. В стрха ще влезе съвест и той заради обществено мнение, заради нещо, няма да направи едно по-голямо зло, отколкото...
Като казахте обикновен човек, и като говорим в контекста на злото, какво ще кажете за чувството за мъст, което е у много хора.
Елеазар Хараш: Ами ти одеве каза нещо за заслепяването. Значи омразата е точно заслепяване. Когато ти си заслепен, ти си изместен. Тебе, ти понеже не си търсил Бога и в тебе няма Душа, няма Дух, няма Разумност. И вече тез духове се настаняват. Всъщност едни духове влизат в тебе, убиват други духове. И ти се заканваш после на врага си, той съвсем не е той. Това е друг дух в него, ще трябва да го търсиш. Ако имаш голяма Любов ще ги стопиш нещата. Но точно това е изгубил човекът и говори. Те иначе хората говорят, че Бог е Любов. Но трябва много дълбоко да разбереш това, че Той е Любов при всички условия, а не само при някои условия. Но казва Учителят: Вие всеки ден правите грешки и търсите причина в дявола. Виж, значи човекът прави грешката, и търси виновник и се оправдава. Това означава, че той се обвързва с дявола и ще бъде наказан, щото той осъжда дявола в случая. Не казва: Аз сгреших.
Малко черен хумор, но ние говорихме, че човек постоянно разочарова Бог. То май ще се окаже, че човек постоянно разочарова и дявола...?
Елеазар Хараш: Някой път има такива случаи, има една такава поговорка, че човек може да направи такива глупости и бели, че дяволът няма такова въображение. Значи то е ...класика, аз му викам класика, нали. Сетих се за един бисер: За да станеш светия, трябва да ти светят маслото. Хем е шега, хем е Истина. Значи мъчението изработва...; страданието е като загрявка. После може би ще ти кажа нещо по този въпрос, така. Ти не можеш да направиш, казва Учителят, дявола добър, но поне можеш да го направиш безвреден. Сещам се за Айша, която – жената на Мохамед. Тя го пита: Даже и в тебе ли има дявол, иблис? Мохамед казва: Имаше, но аз го направих мюсюлмамнин, покорник – покорих го. Значи във всеки има дявол, но целта е доколко ще го покориш. Покориш ли го, става безвреден. Докато не вържеш злото в себе си, казва Учителят, всякога ще слугуваш на дявола. Ти можеш да вържеш злото в себе си само, когато станеш едно с Бога. Сам по себе си с някакъв си измислен морал – забрави. Щом си в противоречие с Бога, казва Учителя, дяволът ще те върже по всички правила. Щом си в противорчие с Бога.... Ако ти мислиш чисто и божествено, ако ти мислиш чисто и божествено, дяволът не я пие тази вода. Чистата вода....
Можем ли кажем, че злото е всъщност самоотрова за човека?
Елеазар Хараш: Да, значи особено лъжата.Ако трябва някой път ще ти говоря специално. Учителят е нарича двоен грях – не грях. Другите са грехове, но лъжата е двоен грях и казва: Всичко друго може малко или много да ви се прости, лъжата никога. Ти вече още, само да ти обясня, още като я изричаш, тя е построена от такива букви, че химическия състав на кръвта вече е нарушен. Ще имаш здравословни проблеми – това е малката страна. След време ще имаш изкривяване на пътя си и постъпките си, щото дяволът има да взима. Ти си произнесъл лъжа, а той е бащата на лъжата, той ще те изкриви. Нямаш избор, щом лъжеш това е...
В един от предните разговори казахте, че лъжата, изобщо нечистите мисли водят до лош дух водач..?
Елеазар Хараш: Точно така, Метерлинк. В момента, в който направиш погрешна постъпка, ти вече имаш друг водач. При лъжата вече той се вкоренява. Щото той има право да те изкривява, понеже ти си я допуснал. Тя е много по-лоша от лоша дума. Лошата дума е .... Казва Учителят: Мъчението е дадено за извисяване, а страданието е само за очистване. Виж колко красиво, колко точно. В мъчението ще станем... Това е последната подадена ръка на Бога – мъчението. Защото има едно пропадане на човека, ако не беше мъчението. Значи човек, ако стане дявол не е голямо падение. Ако стане демон... Някой път мога да ти разкажа, може да говорим специално за демоните. Тука говоря по-общо за злото. И понеже не искам да смущавам хората, това е вече голяма празнота, голямо падение на човека.
Самото говорене за тези неща подхранва ли ги?
Елеазар Хараш: Не, защото то обяснява за да знае човек от какво да се пази, поне да има някаква идея. Иначе.... Бог не се интересува, казва Учителят, от твоето щастие. То казва, Учителят казва: То е за умрелите. Но Бог живо се интересува от твоята Голгота. Защото Голгота е оживяване вътре в Него. Ето защо Голгота е важна, страданието е важно. Дяволът е силен, казва Учителят, в религията, но Той е слаб в Любовта. Забележи отново, забележи колко просто и ясно. Няма тука термини и сложни неща, не ти трябват речници. Да.
Но искам да върна на предното изречение: Ако Бог се интересува от твоята Голгота, всъщност Той се интересува от саможертвата на всеки човек..?
Елеазар Хараш: Точно така, обаче не тази измислената, щото умът може да имитира. Отиваш в манастир, казваш: Аз съм монах. Ти може да си избягал от света, това не е жертва. Ти не си отишъл да си посветиш живота на Бога, конкретно на Истината.
Коя саможертва? Тази за другите ли или?
Елеазар Хараш: Не! Първо е за Бога и после Той ти дава правилен начин да се жертваш за хората, но вече Той ти дава мярката. Иначе ти си въобразаваш: Аз живея за Бога. – Нищо подобно! Много е дълбок, значи въпросът за; когато говорим за дълбоката жертва, Майстер Екхарт казва: Тази дълбока отреченост, тя е шеста степен, надминава; тя е по-дълбока от Любовта. Щото има хора на Любовта, отдадени на Бога, но не са пожертвали пълна отреченост - всичко. Нещо им липсва, на таз Любов нещо... Когато стане пълна Отреченост, това надминава, забележи, и Любовта. Много висока степен е.
Като говорим за високи степени, кога става трансформацията на злото от зло в добро?
Елеазар Хараш: Значи при пълно посвещение на Бога, от време на време, може да имаш изпитания от злото – Бог Ги изпраща. Но те са вече изчислени за твоето израстване. Може да правиш малки грешки, но те са грешки, при които ти растеш, те та опътват в светлината. Земният човек повтаря много грешките си. Той не се учи от тях, както казах. Има разлика между ученик и човек. Виж какво казваУчителят: Малцина знаят, че вероучението е създадено от дявола. Ще ти обясня. Малцина знаят, че вероучението е създадено от дявола, а Любовта е създадена от Бога. И обяснява Учителят: Казвам, защо тогава тези вероучени хора се провалят? – Любов нямат. Отговорът е ясен, обяснен и прост. Или го разбираш или не го разбираш. Няма тука... Да?
Ако трябва да синтезираме, кое е било най-голямото зло, с което се е сблъскал Христос?
Елеазар Хараш: Първо, за Христос няма зло, защото Той вижда Бог навсякъде. Той Го вижда и на Голгота. И там казва страшна формула, много дълбока: В твоите ръце предавам Духа си. И Той вече се вкоренява в Бога, единствения господар на всичко. Значи, Той вижда Бог и на Голгота, както Ал Халладж. Аз ти казах, Ал Халладж го водят с вериги, на инквизиция, да го режат, да го... Те после го режат, Той танцува, Той отива на среща с Бога. Той знае, че има само една воля. Той се е подготвил за това, дал е обет още в невидимия свят. И Той умира за Единствения Бог и влиза в едно по-дълбоко ниво на суфизма и смущава даже и мъдреци. Някой път ще ти говоря, щото има едни мъдреци, които са над мъдреците. Те също са надраснали святост и грях. Много висока степен са, но няма да разберат много хора. Малко е опасно, но някой път може да говорим за опасни неща, ако ти кажеш.
Голямата Истина сякаш смущава, дори хората, които вярват в собствените си сили и израстване.
Елеазар Хараш: Значи ще ти кажа. Най-големият смутител в Света е Истината. Значи, аз ти казах: Тя е по-опасна от атомна бомба. Още нещо ще ти кажа, понеже ме питаш. Не знам как ще ме разбереш или хората. Смятам, че разбираш, така както съм те усетил. Значи Истината е убиец. Страхотен убиец, значи ще ти обясня какво искам да кажа – по Учителя, Той ми ги разкрива тез неща. Тя не е убиец само на нечистите. Забележи, казва Учителят, тя убива и чистите. Значи ти дълго време трябва да се пречистиш. После тя ще те убие, обаче ще те възкреси. И ще ти даде нещо, което го няма нито в този свят, нито в оня. Тя ще ти унищожи и светлото его, и висшето аз – страшен убиец е. И ще ти даде нещо такова.... Ще ти даде Бог. Ще ти даде такова съкровище, такова нещо от себе си, което е, което е смайващо. Нито око е виждало, нито ухо – страшна работа. Когато убива нечистите, тя ги убива. Там няма възкресение. Затова хората не са подготвени и затова ... Аз избягвам да говоря, тука ти вмъквам нещо. Ако взема да ти говоря, ще стане мнго опасно.
И заради това в тази логика, тази Истина не можем да я отъждествим, като зло..?
Елеазар Хараш: Няма как да е зло, това е върховно добро. Но само за подготвени хора, които са жадували за Бога, плакали са за Него, умирали са, стремяли са се, отчайвали са се, ставали.... Иван Рилски се е отчайвал много. Даже в един момент казва: Абе Бог ли ме изпрати тука в тази пустина, дявола ли? Ще ти обясня красотата на Иван Рилски и пукнатините му, щото той е едно дете. Светците са в Чистотата, но не са в Мъдростта. Значи много са далече от Мъдростта. Ще ти го обясня: Мъдростта е много тесен Път. Те от време на време казват малко Мъдрост, полумъдрост. Казват нещо, защото Чистотата се докосва, но тя не е Мъдростта. Тя е само една подготовка, за бъдеща Мъдрост. Но ако трябва някой път ще посветим живот на Дълбоката Мъдрост, на Мистичната Мъдрост, която е ... Към края сме, да.
И на финала на това интервю искам да попитам можем ли да тълкуваме, че злото е необходимо стъпало в развитието ни?
Елеазар Хараш: Значи без злото, доброто, казва Учителят, щеше да стане зло. И то е, доброто е болно - човешкото добро. Сега, казва Учителят: Дяволът върви след вашата лоша мисъл. Лошата мисъл е самооплитане. И казва Учителят: Бъдете като паяка, оплетете дявола в мрежата си, а не да се самооплитате. В лошите действия оживява вашето собствено падение. Злото признава за господар само Бог. Злото е произлязло от дълбината на Бога. То е лишено от Любовта, за да възстанови Любовта в съществата. Бог не е във вас, т. е. Бог не е във вас, когато искаш; когато хората искат да оправят света. Забележи какво казва Учителят: Оправянето на света е Божие Дело, а ти трябва да оправиш себе си. Значи почнеш ли да оправяш другите, казва Учителя, и косата ти ще побелее и нищо няма да оправиш. Имам още около три странички, така. Ако се тревожите, казва Учителят, нисше същество е проникнало във вас. Това не си ти. Това е от света ма умрелите, прониква във вас лесно. Грешните са грешни, защото не са се мъчили достатъно. А праведните са праведни, защото са се мъчили. Те са осветили своето мъчение – това е разликата. Доброто и злото е обширна и дълбока област на тайното знание. Тука, в таз лекция съм кратък, в туй интервю. Злото е неорганизирана мисъл, чувство и постъпки. Суфи казват: Сатана е враг на човека, а не на Бога. Сатана е символ на непослушанието в човека. Човекът е своеволен.... Учителят казва: Някой ми казва, казал лоша дума. Виновен съм аз, че съм я възприел. Съвременният човек не живее според Истината, а според своя интерес.
И тука няколко малки неща за злото, мои проучвания. Истината е ужас и за дявола, и за злото, включително и за добрия човек. Дяволът много често се прави на религиозен, защото това е много добро скривалище. Не е възможно дяволът да действа без позволение на Бога. Бог знае кой какво е правил в миналите си прераждания и позволява дяволът да действа. Дяволът приема всякакви форми, но има две, в които не може да се побере, не може да ги възприеме. Те са много неудобни за него. Първо гълъба, второ – агнето. Там не може да влезе и да се скъса.
И заради това трябва да си поговорим отново в някой следващ разговор за Метерлинк, за гълъбите, за животните...
Елеазар Хараш: За животните – дълга тема, да. Да, друга голяма тема за животните. Пък за славея какви неща казва Учителят. Аз съм към края, ако искаш да ти кажа накратко. Славеят не е човешко същество – това е паднал ангел, от ангелския свят в миналото. Знаеш ли причината? – За една обидна дума на друг ангел. Значи в тоз свят може да обиждаш, колкото си искаш. Там е забранено – говоря ти за една обидна дума. Той е допуснал. Наказан е, според Учителят 10 000 години да живее в тяло. Той пее, защото това е спомен от духовния свят. Той пее, защото възстановява пътя. Чрез духовна музика създава духовна светлина и пътека някога да се върне. Ще си научи уроците, след време ще се откаже да обижда завинаги. И това ще бъде урок за..., но той е допуснал грешка.
Много сериозен поправителен изпит..!
Елеазар Хараш: Сериозен е, защото в него свят, там малката погрешка е огромна. В тоз свят може да обиждаш, да правиш грешки колкото искаш. В другия свят също. Но когато говорим от ангелски свят нагоре... Сега към края. Нека ти кажа нещо, ако... Понякога, има и такава идея. Ако дяволът иска да стане много близък с човека, много често влиза в два вида животни, други – кучето и котката.
...Които са навсякъде, около нас...
Елеазар Хараш: Навсякъде около нас. Те са и стари приятели на човека от милиони години. Говорил съм и много хубави неща за нас (тях), но понеже тука не е тема. Но някой път може да влезе и кучето, и котката да ги хване бяса, да ухапят човек. Те не искат да ухапят човека, или някого, или дете. Обаче, когато той има силна воля, може да ги изкриви. После кучето съжалява. Аз съм имал цели лекции по тез въпроси. Между другото, кучето е боец, котката е мъдрец. Котката е много по-дълбока, много по-стар приятел на човека. Тука само, имам няколко изречения, но само за малко ще се отклоня. В Древността, в Атлантида, когато мишките са били страшна опасност за човека; те са били едри като зайци. И са били, човекът е нямал методи, много коварни същества. Народът на мишките е бил страшна заплаха и Бог се вижда в чудо как да.помогне. Хората се виждат в чудо. Те не могат да се справят, човечеството. Бог изпраща котките. Тайната на котката е, че тя може да се превръща... За мишката всичко е движение, живот. Котката може да се превръща в статуя. Има египетска поговорка: Мишката се страхува даже от статуя на котка. Туй между другото. Значи и мишката (котката) може да застане пред дупката на котката (мишката), като статуя, изчезва. Тя щото е много вглъбено същество, тя може да става нула, неподвижност. И котката (мишката) мисли, че няма никой. Излиза и изчезва, щото ... Котките са спасили човечеството, те са по-дълбок приятел. Но понеже не са изпълнили в последствие дълга си към хората, и сега ако чуваш около казаните някой път котките плачат. Те са и смалени, те тогава са били едри като ..., като лъва и тигъра. Те са били страшни... Даже са воювали срещу черни адепти на черната магия. Но много дълъг разговор, ще...
Специално ще направим разговор за животните, защото аз тука се сещам да си говорим и за орли, и за кукумявки, и за слонове, и за лебеда. Добре, да продължим с края на темата за злото.
Елеазар Хараш: И за лебеда мога да ти кажа тънкости, да. Дълга тема. Към края, завършвам. Да, да. Дяволът е, казва Учителят, реална нереалност. Забележи, действаща илюзия, защото Бог гони свои цели. Това е влияние, с което иска да променя за добро. Чрез тази илюзия Бог действа. А казва Учителят, Бог е Реална Реалност. Значи дяволът е нереална реалност, илюзорна, но влияние, действащо, а Бог е Реална Реалност. Исках да бъда кратък, щото забелязахме...
Благодаря Ви за това интервю. Искам обаче да Ви задам няколко въпроса, тъй като и в предходните интервюта, и в това последното, на няколко пъти казвате, че ангелите са паднали същества и че едва ли не са, директно го казахте, по-нисшо ниво от човека. В обществото сме свикнали да възприемаме, че ангелите, напротив, помагат на хората – по-висша йерархия са. Какво имате на предвид, като казвате „паднали същества“?
Елеазар Хараш: Сега, не в този смисъл на човека грехопадение. Значи първо, ангелите не им е дадено да познаят Бога.
Защо, къде е причината в това ограничение?
Елеазар Хараш: Далече са. Значи те нямат... Значи на човекът е дадено свободен избор, ангелите го нямат. Те само служат на светлината и на светлата мисъл. И се сливат със светлата мисъл на човека. И някой път човек не знае негова ли е. Само мъдреците знаят негова ли е светлата мисъл или на ангелите. Някой път те се сливат. Мъдрецът знае.
Тоест те са някакъв тип проводници ли?
Елеазар Хараш: Те са проводници, служители и помагат на човека, където има условия, щото човек може да е затворено шише, да обича злото. И Учителят казва: Не може да налееш вода в затворено шише. Ангелите желаят, жадуват за прераждане в страдание, щото Пътя на човека е в страданието. Колкото по-дълбоко е страданието, по-дълбоко ще познаят Бога. И те някой път жадуват, но Бог не им дава прераждане. Голяма чест е да се родиш като човек и особено да вървиш съзнателно по този път.
Това, че те са лишени от право на свободна воля не е ли прекалено жестоко?
Елеазар Хараш: Някога ще им бъде дадено, щото Бог е Любов. Но в момента хората са, на хората е дадено.
Тоест, ангелите са ограничени единствено от времето..?
Елеазар Хараш: Ограничени са. Даже дълбоки тайни в човека не ги. Те не знаят, те не знаят тайно Бог как работи в човека, Серафимите как работят. Примерно, не съм ти казвал, когато говорехме за богомилите, Учителят казва: Поп Богомил и Боян Мага не са Ангели. Те са двама Архангели. Те задуй вдъхновяват Ангели и чисти съзнания. Те са много висока степен. След време аз ти предлагам, щото онуй беше само въвеждащо. Страшно е учението на Богомилите, помитащо и този свят и оня свят – дълбока вода. Осебено конкретно учението на Боян и на Поп Богомил. Боян е главният, Поп Богомил е разпространителя. Боян е направил голяма услуга на Поп Богомил и той си посвещава живота да го разпространи. Туй е друга тема.....
Мерси много, благодаря още веднъж!
Елеазар Хараш: И аз съм благодарен!