Много учени са наблюдавали това явление, наречено въздух. Въздухът е много тънко явление. Той прониква навсякъде, няма тегло и е неосезаем. Това означава, че той е духовно явление. В него работят, в най-дълбоката му част, два вида скрити елементи: това, което учените не можаха да открият, а откриха кислород и други неща. Няма да обяснявам за кислорода, битката беше голяма, докато се въведе тази дума, въглена киселина, флугистон, после кисловодород, после кисловод и накрая кислород. Но думата все пак не може да разреши въпроса, защото решението е в Духа.
В най-дълбоката част на въздуха работят скритите елементи най-вече на живата светлина и на огъня. Това означава много неща. Едното от нещата, което много хора трябва да разберат и особено учениците, е че при дълбоко дишане се вземат съвсем други решения в живота, съвсем други цели и избори. При плиткото дишане се вземат други решения, свързани със земното мислене, които нямат основа. При дълбокото дишане се навлиза в тази скрита светлина, в този жив огън и на тази основа се взимат съвсем други решения в живота, по-правилни, по-дълбоки, по- изчистени.
Както и водата, така и въздухът, преди време говорихме за водата, е духовна материя, вещество на Духа. При дълбокото дишане в човека могат да проникнат, специално в кръвта му, особени духовни сили от тази скрита светлина. Те обновяват застоя в кръвта, но както казах, пак напомням, че тук същественото е, че човек може да вземе много верни и дълбоки решения в своя живот. Чрез дълбокото дишане въздухът прокарва нови пътища във вътрешния живот на човека. Тук говорим за съзнателното дишане, а не за механичното. Не за онази книга, която е написал Боян Боев. Написал книга по Учителя, извадки, без да практикува. И Учителят се чуди защо е написал тази книга, тъй като нещата трябва да са проверени и тогава да се изнасят, което е правилно и много по-честно, отколкото на сляпо доверие.
Във въздуха е скрита съкровена тайна на Духа. Например има строго определено дишане, при което си в строго определен свят. Значи чрез него може да се преминават светове.
Който се старае истински в дишането, постепенно трябва да мине минимум две минути задържане, за което Учителят казва, че ще може да решава много от основните си въпроси на земния живот. Макар че две минути е малко, но от две минути нататък може да се решават много въпроси, които иначе не би могъл да реши. Това означава, че с дишането човек поема същества, невидими помагачи, които участват в разрешението на много въпроси. Но според мене ученикът трябва да гони мярка най-малко шест минути, което не е трудно, ако се постарае една-две години да се упражнява. От въздуха могат да се извлекат съвсем нови методи за работа. Това е пак във връзка с невидимите помагачи. Преди време когато аз тренирах няколко години, се домогнах до такива методи, които ги нямаше в книгата на Учителя, и особено когато постигнах двадесет и две минути, макар и един път, но много често между шест и десет минути, седемнадесет, шестнадесет и т.н. Искам да кажа: тогава се откриват съвсем други неща, неща, за които книгите не могат да кажат нищо. Но все пак книгите на Учителя загатват.
Дълбокото дишане вкарва в човека повече жизнена енергия, което означава, че то може да усили здравето. Това не означава, че здравето е най-важното в учението, пак съм го казвал, защото ако човек няма мъдрост, той пак ще се разболява, от една болест в друга. И ще се получи една игра на ума, един път се разболява, един път оздравява, после пак се разболява.
Ученикът трябва да придобие мъдрост и да се отърве и от здравето, и от болестите и да влезе в едно постоянно състояние на радост. То е нещо повече от тези неща, от полюсите на живота. Тази жизнена енергия може да се вкарва всеки ден в човека и включително тя може да се справя и с неговите неразположения. Например ако имате лошо неразположение, може да се опитате да дишате много бавно и дълбоко, със задържане на въздуха, като формулата се произнася съвсем бавно. Ако при другите формули бързате, в случая може да забавите и ще видите, че някой път нещата стават само с две, три вдишвания. Някой път се иска повече време, но аз съм имал случаи само с две вдишвания голямото напрежение, големият товар си отиват.
Най-дълбокото дишане не може да произлезе от хората на науката или религията, тъй като техните цели са ограничени. Има си причини. То произлиза от Любовта. И затова е казано: “Само Любовта може да направи хората Божествени”. Не науката, не религията, а Любовта.
Една от малките тайни на дълбокото дишане е, че в сърцето на човека могат да се зародят висши същества и да започнат да направляват неговия живот. Те увеличават неговата дълбочина и могат да удължат и живота му. Защото ако един човек наистина иска да учи, искрено да работи върху себе си, това, което му е писано на ръката, казва Учителят, отпада. Явяват се невидими помагачи, нанасят нови линии и удължават живота му.
Дълбокото дишане е окултен процес. То променя виждането на живота и на окръжаващата среда. Човек започва да вижда цялостно проявите на Бога. Другото важно нещо е, че дълбокото дишане предпазва кръвта от загниване, застой и вмирисване. Значи влиза обновяването, което предпазва кръвта. Въздухът има специално отношение към кръвта.
Дълбокото дишане, когато се прави най-вече с любов, може да извлече от тази любов есенциална сила. Ватанската дума за любов е
“ДЕВАЙРА”
...една дума, която си я ползват много народи в друг вид, но думата “дева” се е запазила. Но първичната дума, която е най-близка до произхода, която отговаря на първичния произход на любовта, се нарича “девайра”. Тук се намират най-тънките огнени послания на живота. Когато се диша по този начин — чрез изключително съзнателно дълбоко вдишване, което е метод на любовта, тъй като любовта се отличава по това, че тя може да прониква във всичко това — може да ни донесе най-тънките огнени послания за душата и за нейния път. Защото в своята дълбочина чистият въздух е съставен от най-фините духовни елементи. Оттам започва обожествяването на човека. Докато плиткото дишане се състои от тежки и груби елементи на въздуха. Както виждаме, въздухът има две посоки, едната — все по-лека и по-чиста, а другата — все по-тежка и все по-груба. Колкото по-плитко е дишането, толкова по-плитки са решенията в живота, толкова повече имаме земно мислене, толкова повече имаме безпокойство. Докато дълбокото дишане привлича онези духовни елементи, които са сродни на душата. Това означава, че дълбокото дишане определя един съвсем друг начин на мислене и възприемане. Дълбокото дишане на високо ниво означава да получаваш чиста енергия, т.е. живот с по-друго качество.
Според окултната наука въздухът е разреден огън. Ние знаем от Учителя и от тибетската мистика, че когато Духът е слязъл надолу в по-ниски полета, се е образувал огънят. От огъня е слязъл надолу и се е образувал въздухът, после е слязъл във водата и в земята. Навсякъде има различни количества огън и човек може да ги извлече. На земята има такива магнетични места, наситени с огнена атмосфера, дори понякога те не допускат човека да стъпи, освен ако той поиска разрешение и ако бъде допуснат. Във водата има такива места, определени видове води, определени извори, определени минерални извори и води. Такива области има и във въздуха. Такива области има и в огъня.
Дълбокото дишане подготвя човека след време да навлезе в най-висшата област на “Девайра”, което означаваше Първичната Любов. Когато се навлиза в Първичната Любов, идва един момент, когато дишането става невъзможно. Именно тук дишането изчезва, както ще видим — преди време говорихме за седемте посвещения в пентаграма, за трите висши посвещения и загатнахме за другите видове посвещения — казахме, че в самадхи, в седмата степен посвещение няма дишане, няма мислене, няма даже преживяване. Някои хора искат да кажат: И все пак какво има? Няма нищо. Виждаш Истината лице в лице и се променяш завинаги. Случва се изключителен преврат, коренна промяна на живота, но нищо не може да се каже по този въпрос. Това е изживяване, което е повече от изживяването. Условно е наречено преживяване, но то не е нито преживяване, нито дишане, нито мислене. Обаче умът винаги иска да може да се обясни, да може да го развали, да може да има някакъв край или да може да си каже мнението и да каже: Да, това го знам. Така, както казах, дишането става невъзможно, но именно тук отново има един ватански израз, който се произнася:
На ватански това означава “Поразяващата Истина”. Именно тук се раждат посвещенията в Духа. Това е областта, абсолютно огнена сфера, при която всичко низше изчезва. Не може да диша в тази атмосфера дори и пречистеният ум. Той едвам- едвам оцелява, колкото да стане слуга на Духа, слуга завинаги, напълно овладян, без вече да може да подвежда човека, без да може да се намесва в интуицията и да обърква човека, и човек да си мисли, че интуицията го води, че желанията са разумни, а краят да се окаже съвсем друг.“Арана Мешая”.
Учителят казва следната формула:
Приблизителният външен превод е: ”Животът е Живот само чрез Тебе”. По-нататък ще се спра на една друга специална дума на ватан, която е изключителна по своята дълбочина, лично аз също бях изумен, когато се домогнах до идейните вътрешни страни. Става въпрос за думата “Амин”. На ватански тя има най-дълбок израз и има най-дълбоко тълкуване, има най-великия въобще първичен произход. Друг път ще се спрем специално на тази дума. Тука само ще я кажа на-кратко. Знаете “Амин”, това е от гръцки, “Аум” се използува в Индия и в България също, а на еврейски е “Омейн”, обаче на ватански е “Айхама”. Една от най дълбоките думи, които съществуват, и се оказа, че има в нея нещо даже по-дълбоко от Единството. Вярно е, че Единството е всичко, но във ватан има нещо, което е по-дълбоко - Айхама. Друг път ще се спрем специално на нея и на нейните букви като силови линии и като идеи на невидимия свят.”Анах анахера вахана”
Значи:”Животът е Живот само чрез Тебе”. Другият вътрешен превод на ватански език във връзка с тази формула е: “Ти си жезъл на моята Истина”.
И така, да се върна на въздуха. Морският въздух влияе много добре на анахата чакра, на сърцето.
Дава широта и свързва сърцето с подсъзнанието, т.е. душата. Както и преди ви казах, съзнание, самосъзнание, подсъзнание и свръхсъзнание отговарят на четирите степени. Накратко ще ги повторя. Съзнанието отговаря на сърцето, самосъзнанието на ума, подсъзнанието отговаря на душата и свръхсъзнанието на Духа.
Планинският въздух влияе най-много на вишутха чакра, гърлената чакра, и помага най-много за нейното развитие. Но това е пак свързано с дълбокото дишане, със свещената цел в живота. После следва нещо повече от въздуха. Това е чистото Божие Слово, Първичното. То влияе за оформянето на третото око. Това е най-силният инструмент за оформяне и образуване на третото око — изчистване на Словото. Човек започва да говори малко, точно, рядко да обещава и много да мисли като обещава, и да изпълнява, и ако се тренира в тези неща, дори и да прави известно време малки грешки, той ще израсне и това око ще се отвори от само себе си без никакви техники. Просто чистотата на Словото, понеже това е нещо Първично, чистото Слово е свързано пряко с Първичното съзнание, а третото око означава именно една степен на чистото съзнание, при което човек започва да работи в по-висши измерения. Ще се отвори от само себе си. А Божествената Любов е тази, която влияе най-добре на висшата чакра, върховната, за която
говорихме преди, сахасрара чакра. Това, което най-добре влияе на сахасрара чакра, е потопяването в Божествената Любов. Важни са онези скрити благородни постъпки, особено невидимите, винаги, когато ти правят пакости, да замисляш някакви благородни, може да го нарека “отмъщения” условно в кавички. Значи благородни замисли. На ватански език това е наречено “Анхея матара”. Нарича се още “Сияещият път”. Става въпрос за сахасрара чакра. Именно тази чакра, сахасрара чакра, Учителят я нарича ”центъра Любов към Бога”. Някои я наричат “хилядолистник”, на ватански език е наречена “Анхея матара”, означава “Сияещият път”. Символично това е въздухът на най-дълбокото благоговение и безмълвие, тъй като в тази чакра вече даже и за чистото Слово няма място. Любовта тук носи такава голяма пълнота, че няма нужда от Слово, даже и Божествено. Тук вече има присъствие, има дълбочина, има докосване с присъствие. Има предаване на Дух и на Любов чрез присъствие. Този, който е отворил тази чакра, много лесно може да предава, стига да има условия, отворена врата, да предава вътрешно нещата.
Да навлезеш в дълбокото дишане, това означава да навлезеш в аурата на висши същества, докато плиткото дишане е свързано с астрални същества от низшите области. Плиткото дишане е свързано с друг род същества, с друг род влияния. Точно затова при плиткото дишане има много погрешни решения, погрешни цели, погрешни избори. Тежкият въздух на кръчмите и дискотеките влияе много добре за развитието на низшите чакри. Ако някой иска да развива низши чакри, да търси тежкия въздух на подобни заведения. Не зная, може и някой да има такава цел. Това е наречен болният въздух. Може да е проветрено, но вътрешната атмосфера, вътрешният въздух е заразен. Всички прозорци да са отворени в една кръчма, положението е същото.
Дълбокото дишане, пак повтарям, внася нови разбирания в човешката душа. Тогава вече законът Любов към Бога означава също дълбоко дишане. А според Учителя дълбоко дишане означава дълбока връзка. Той ги дава като синоними. Дълбокото дишане, Учителят казва, това е дълбока връзка и дълбоко мислене, синоним на дълбокото мислене. Не случайно затова и реших да ви говоря за дишането. Смятах го за странична тема, но все пак да ви дам една посока и по този въпрос. Да не се подценява този въпрос за дишането, тъй като той си остава важен въпрос.
Петото тяло, става въпрос за висшата Душа, диша в аурата на Живата Светлина, наричана още Живата Вода. Докато шестото тяло, човешкият Дух диша Огън. Той се нуждае от огнена атмосфера. Седмото тяло диша Етер. Това са различни степени, различни нива. От човека зависи какво ще диша. Ако се старае, постепенно ще покачва степените
и ще стигне до Етера. Това означава, че въздухът е една могъща река, едно духовно течение, което може да извиси човека, защото въздухът изтича от Любовта. Любовта се е превърнала в Дух и както казах, Духът се е превърнал в огън, във въздух, във вода и в светлина.