„Хорото лекува, създава вътрешно равновесие и приобщава. Само половин час български народни танци балансират всички органи и системи“, казва Галина Ангелова – хореограф-режисьор, педагог на български танцов фолклор и дългогодишен учител по хореография във Висш музикален институт в Тунис. Работила е като дългогодишен преподавател по български народни танци. Ръководител е на състава „Шарено хоро”, в който танцуват майки с деца, към НЧ „Съединение 1875” в град Съединение. Тя обяснява, че българското хоро с неговите необичайни музикални размери увлича в обща енергийна верига и не просто обединява, но и лекува. За танцуващите то е път към ближния, към себе си и към Бога.
Галина, какво е закодирано в българското хоро, че така разтуптява сърцата и краката сякаш сами започват да се движат?
Българското хоро е свещено богатство скрито, предавано и завещано от нашите деди, което държи българския корен жив. Неслучайно инстинктивно в моменти на криза българите се обединяваме и започваме да играем хора. Както казва Учителя Петър Дънов – хорото свързва земното с космичното. И ако искаме да сме здрави не е нужно да правим нищо друго, освен да си играем хората и да си пеем песните. Учителя дава пояснение кой тон върху кой орган действа: тонът „До“ е ключ към живота. Той прави уточнение, че тонът „До“ не взет от камертона, а тонът „До“, от който ние ще започнем пеем. Това е нашето състояние, нашата отправна точка от която ние ще продължим да пеем нотната стълбица. Защото той резонира със самите нас. Учителя казва, че в момента, в който се започне дадено хоро, от даден тон, това е лечебната сила. Ако съответното хоро започне от съответния тон, вибрацията на това хоро действа върху съответният орган. - „Ако вземете този тон вярно, веднага ще почувствате в себе си успокоение, малка радост и колкото и малка да е тази радост, тя внася в душата светлина, проблясък и усещането, че слънцето е изгряло.“
Това е необятно море, което трябва да се стремим с всички сили да съхраним в чистия му вид, защото именно автентичното българско хоро е носител на животворната енергия. За жалост като всяко нещо днес и хорото търпи своето развитие, за което донякъде ние хореографите сме виновни. Има сценично разработени танци, които променяме, с което променяме енергийната структура на хорото. Изпитала съм лично как въздейства на тялото и психиката едно автентично хоро и как влияе дори леко обработеното – макар да има настроение, в него липсва силата и магията на автентичното.
Защо хорото се играе обратно на часовниковата стрелка?
Веднага възниква въпросът що за идея е това, хората да играят заловени един за друг в кръг, с музиканта, най-често гайдар, в самия му център. Идеята е такава, казва той: „Хорото да дублира космичното, т.е. да е енергетичен модел на нашата Слънчева система. Дори и с движението на играчите по посока, обратна на часовниковата стрелка – както се движат планетите около Слънцето – и с епизодичната промяна на посоката – по подобие епизодичното ретроградно планетно движение от гледна точка на Земята“.Тук ще цитирам Николай Радев – Алдебаран, който пише в книгата си „Древният код 681“, че хорото е проекция на Слънчевата система.
Изглежда всичко това е обмисляно до най-малка подробност от древните мъдреци?
Точно така, за да се получи по закона на подобието мощен вибрационен резонанс, проникващ навсякъде – навън и навътре, във всички пространства и измерения на видимия и невидимия свят. Нашето хоро не е изживяло своето време, както мнозина смятат, напротив то е истински ретранслатор на космична енергия и същевременно – мощен генератор на психична, физична, биологична и духовна мощ за играещите го. Така навремето българите са се зареждали с нови сили в продължение на хилядолетия.
Селският мегдан или площадът в неделя е представлявал, така да се каже, вековна дискотека на нашите предци, както хубаво го казва Алдебаран.
Играенето на хоро е един свещен ритуал на единението.
Да не забравяме, че нашите прадядовци и прабаби са се ухажвали и харесвали най-вече на хорото?
Точно така, а другият интересен момент е положението на музикантите в хорото – те се разполагат в центъра му и са били като свещенодействащи. Там се концентрира енергията. Всички други играят около тях, което се прави и когато се играе паневритмия.
Няма танц, хоро, който ние, започвайки да го танцуваме, колкото и да сме намусени, притеснени да не ни въздейства. Ритъмът, движението, по един много фин начин, осъществяват симбиоза и ние се потапяме, улавяме и понасяме в тази вибрация и напрежението ни пада.
При хорото ние чистим напрежение, сваляме стреса – то се върти обратно на часовниковата стрелка , а в живата верига от ръце, подаваме дясната и залавяме с лявата ръка. При паневритмията е обратно. Това е състояние, при което се предполага, че сме се балансирали. Ние сваляме високата, чистата енергия и я предаваме на другите. Ние сваляме чистата, хармонична вибрация, за да я предадем на човека, който е до нас.
В момента живееш в Германия, за да си близо до твоята половинка, как местните там възприемат българската музика и танци?
Имах възможност да видя една вечер, когато пеейки „Вечерай, Радо“ една дама – германка притихна и беше толкова развълнувана, че едва се съвзе.
Тук много българи ми казват, че като чуят родопска музика сълзите им потичат, но не знаят защо. Впоследствие разбрах, че самата тоналност ни свързва с корена, с родовата памет. Научих и за един японски професор, който лекува болните си с автентични родопски песни. Казва се проф. Кенджи Тираджима от Токийския университет в Япония и в продължение на пет години обикалял, събирал и записвал автентични текстове и изпълнения на родопските песни, а както е известно родопската песен се пее не само с глас, но и с душа. Впечатлен от мелодичността им, той решил да ги ползва с лечебна цел. Направил експеримент в болнична клиника при хора с еднакви заболявания и еднакви операции. В едната стая пускал записаните от него в България песни, а в другата – не.Такова е въздействието на самия тон „ре“ – той отговаря на втора чакра и чрез него се свързваме с корените си.
Казват, че неравноделният ритъм 7/8 е космически код, а българите сме органично свързани с него, затова сме силни, твърди и уникални?Оказало се, че болните, при които звучи родопската песен от близкото до Баните село Давидково, се чувствали емоционално по-добре и по-бързо оздравявали. Нарекъл лечебното си откритие "орфизъм" на името на митичния родопски певец Орфей, който с музиката си изцелявал всяка болест.
Ръченицата е в такт 7/8, какъвто е ритъмът на човешкото сърце. Твърди се, че стимулира хипофизата и провокира отделянето на ендорфин, който е 80 пъти по-мощен от морфина. Учителя Петър Дънов в беседата „Път към съвършенство“, заявява: „Числата и геометрическите фигури представляват азбуката на Божествения свят“ и разкрива тълкуванието им. Научаваме, че „Седем е свещено число. Мъжки принцип. В него се съединяват два свята.“ То е е свързано със силите, които работят в човечеството: съвършенството, творчеството, ума, знанието и мъдростта, изобилието и любовта. Осем се определя като число на Духа. „Осем е майката природа.
Трансформацията на смисъла, закодиран в числата, в графична символика, свързва ритъма 7/8 на ръченицата със знака на съвършенството, според хипотеза на видния български изобретател – проф. Живко Желев. Съчетаването на седемте елемента, съдържащи се в знака, сътворява осмия, в който противоположностите – мъжко и женско начало – се обединяват.Символизира властта, силата, напрежението, контрола, изпълнителната способност, организацията, успеха. Числото осем е връзка между двата свята – физическия и духовния. То е число на вечността и безконечността.
Споменахте за шопското натрисане, с какво е толкова уникално и лечебно?
Да, лично съм го изпитала и знам, че когато човек усети, че нещо се разболява, е добре да поиграе десет минути шопско натрисане, така ще се изпоти, взима един душ, увива се и настинката е до там. Не мога да се сетя за друга подобна практика като тази. При нея правим чукчета с петите си 99 пъти. То е много специфично, като трептене. Прилича на ръченица, но се прави на пети – от пръсти, пръстите докосват земята, тялото се повдига нагоре и моментът, в който стъпят петите към земята се вдига другият крак.
А калушарите какви са, защо ги наричат българските шамани?По този начин зареждаме тялото си и пречистваме кръвта си.
В Северна България е запазен древен лечебен ритуал, който се изпълнява и за защита от зли сили и болести. Русалиите, или както ги наричат още Калушарите били млади и здрави мъже, с голяма издръжливост. Те носели чесън и пелин и калушарски тояги със звънчета. Тези звънчета задавали ритъма, който лекувал и гонел болестите. В края на ритуала калушарите чупели глинено гърне с вода, което било символ на победата на болестта.
Известно е, че калушарите лекували от зли духове и най-черни болести. Те танцували, подвиквали и звънели, образувайки около болния своеобразно вибрационно поле. Това е нещо, което се среща и до днес като ритуал и се предава от поколение на поколение, както нестинарството. Но не всеки може да бъде калушар или нестинар. Истинските нестинари преди да докоснат иконата говеят. Говеенето е мълчание, което продължава 40 дена.
Целебните ритми
Пайдушкото хоро (в размер 5/8) тонизира сърцето и лимфната система, също и зрението и помага при главоболие. То „работи“ и в честотата на любовта. За сравнение: когато човек изпитва любов, той трепти с 50 xерца. Безусловната любов на майка към дете е 150 херца, а саможертвената любов – 205 xерца. А когато изпитваме страх, трептим от 0 до 3 херца. Пайдушкото хоро повдига вибрациите на любовта, то „работи“ там, където е лимфната система.
Ганкиното хоро (в pазмер 11/16) лекува дебелото черво и хармонизира тимусната жлеза.
Елениното хоро (в размер 13/16) помага пpи пcиxически разстройства. Дайчово, Черкезко, Варненско, Грънчарско – вcички те са в размер 9/8 и въздействат за единното съзнание.
Ръченицата (в размери 7/8 или 7/16) cъщо има много важна функция – стимулира хипофизната жлеза, защото, когато я играем, cе отделя ендорфин, който е болкоуспокояващ и е 80 пъти по-силен от морфина.
Петруниното хоро (в размер 12/16) cтимyлиpа щитовидната жлеза, гърлото и извиква чувство на състрадание.
Интервю на Драгомира ИВАНОВА