Проф.Дамян Попхристов: Божествена комедия на Данте е построена от важни кабалистични и нумерологични кодове

02.10.2018 г. 2 731 Добавена от Таня Борисова
Първо е трилогия - Ад, Чистилище и Рай. След това, всяка част се състои от 33 песни. Всяка от тях се състои от 33 реда
Подкрепям Портал 12! Портал 12 е алтернативна медия. Подкрепете ни за повече материали, видео и лекции.

Здравейте проф. Попхристов. Днес ще си говорим за Данте и връзката му с богомилството.

Прекрасно, моят любимец Данте. Връзката е много директна. Като млад, Данте е бил член на обществото на патарените, така се наричат италианските богомили. Това дължи на своята майка, която по традиция… Тя почива много млада, той е някъде на 2-3 години. Преживява го като много тежък шок, но отзвукът от нейното участие в Обществото на патарените е нещо, което го води при тях. Това е времето на Марко Ломбарди, за когото става дума в…  даже в Рая го е поставил -  Марко Ломбарди, така че богомилството присъства дори в Божествената комедия.

Да бъде изгнаник от родния си град и да стане скитник, довежда Данте до това да напише Божествена комедия. Данте е длъжен сякаш да изстрада, за да може човечеството да притежава Божествена комедия. Може ли, проф. Попхристов, да направим връзка с богомилите и това, което те изстрадаха и оставиха за човечеството?

Можем. Връзката е съвсем директна. Сега ще се позова на това, какво казва самият Данте. Той говори за четири големи стресови ситуации или трагедии в неговия живот. Първата е загубата на майка му, което той изживява много тежко, въпреки че почти няма спомени от нея, но той има много силна емоционална връзка, която както става ясно го крепила през целия си живот. Той има, най-вероятно, мистична връзка с нея. Вторият шок в живота му, това е срещата и раздялата с Беатриче. Срещата и смъртта на Беатриче, която почива много млада. Четвъртата е изгнанието му, където е… смъртна присъда получава за връщането си във Флоренция и той никога не се завръща. Тези четири неща стават основата на онова, което той преживява като някакъв своеобразен катарзис и изразен след това в Божествена комедия. По същият начин, по който при богомилите става няколко степенна… пречистване, чрез изпитанията, през които те преминават. Още повече, че самият Данте признава, че идеята за “Ад” я получава директно от Никодимовото евангелие, което е Богомилското евангелие и от Visio Pauli, това е виденията, на които… също са богомилска книга. Оттам нататък се зарежда една поредица от връзка с богомилите, която преминава през неговите Учители. Първият от тях е Брунето Латини, който на времето е бил невероятен авторитет и капацитет по отношение на всичко онова, което е езотеричното познание и неговата практика. Брунето Латини е много впечатлен от философията на катарите, с които той се запознава във Франция. Той учи в Париж, там среща Магнус, Тома Аквински , но по неговите собствени признания, най е впечатлен от теорията и философията на катарите и най-вече теорията за Любовта и Женската енергия, която както знаем от богомилите е водещата, първенствуваща. Той е човекът, който посвещава Данте. След връзката му с патарените, го посвещава в Тайното познание и Данте става един от истинските адепти на онова време. По думите на Данте, Брунето Латини го е научил как да ръководи Божествения си живот. С други думи, това е признание за неговото посвещение. Следващият, който оказва голямо влияние върху него е Йоаким от Фиоре. Йоаким от Фиоре е една невероятна личност. Роден е в 1132 година, ако се не лъжа, в Сицилия. Там става срещата му с прочутия папа Никита, който се връща от събора в Сен Фелис дьо Караман през Сицилия. Всъщност, от Сицилия нататък, вече не знаем нищо за папа Никита, но там той създава богомилска комуна и Йоаким от Фиоре попада там. Това е първото му докосване до теорията и философията на богомилите. След това заминава в Светите земи, там получава едни видения, връща се обратно, създава свой орден, манастир. Срещата му с Данте е от огромно значение, защото той го въвежда в бъдещето на света, в т.нар, Трети етап от съществуването на човечеството и това е Ерата на Любовта. Данте го отразява и в Божествена комедия. Те се срещат в Рая, поредната среща с някакво Висше същество - това е Йоаким Фиоре, който му разказва за този Трети етап от историята на човечеството, това е Ерата на Любовта. Което е всъщност отново богомилска теория. Другото, което при Данте, оказва много голямо значение, това е неговото членство в един езотеричен, мистичен орден на времето, наречен Fedeli d'Amore или “Верните на Любовта”. Това е един езотеричен орден на млади поети, които работят тайно и при тях основното нещо е изживяването на Любовта като мистично индивидуално преживяване, което трябва да остане скрито, за да бъде сакрално и по този начин те се свързват с Божествената реалност. Което ни доближава много до философията на суфите, а пък суфи и богомили пак са вързани, така че… отново имаме тази връзка. Изобщо, Богомилската философия и учение, непрекъснато присъстват в живота на Данте в различни негови периоди. От самото му начало - патерените, през Просвещението на Брунето Латини, Йоаким от Фиоре и накрая срещата му с Бернар от Клерво, който човекът, който създава устава на тамплиерите. Самият Брунето Латини също е тамплиер. Това връзва Данте и с този орден в неговата идеална езотерична система. Данте много тежко преживява… намира се в Париж, когато се арестува Ордена на тамплиерите - 1314 година, Филип Хубави с поставянето на Жак де Моле на клада. Католиците го смятат за края на тамплиерите и Данте отново е там, така че всички тези тежки преживявания се струпват на главата му. Просто е трудно да си представи човек, как може да се издържи на толкова много последователни удари, включително и от любимата му Флоренция, която след първото изгнание го поканва да се върне, при условие, че той си сложи отпред на гърдите една табела с разкайване, че ще плати голяма глоба. Данте естествено отказва и тогава се преповтаря смъртната му присъда и той никога вече не се завръща. Тази болка остава до последния момент, но интересно е друго - че в цялата структура на Божествена комедия... Наречена е така, между другото, от Бокачо. Ние днес си знаем Божествена комедия, но Бокачо е всъщност човекът, който я нарича така. Ако си позволя едно вметнато изречение…

 

Едно произведение в онези времена, което има щастлив край, се води комедия независимо какво се случва в него. Когато излиза Божествена комедия, тя приживе вече става хит - да използвам тази дума. Наричат я комедия и Бокачо тогава, който пише първата биография на Данте, казва: “Това не е комедия - това е Божествена комедия” и от този момент нататък вече остава така. Но в цялата и структура, Богомилската философия присъства. Включително с тези, които изредих, защото всичките са описани вътре - и Брунето Латини, и Йоаким от Фиоре, и Бернар от Клерво, и Марко Ломбарди. Като най-същественото нещо, което свързва Данте с Марко Ломбарди и въобще Богомилската философия, това е правото на свободен избор. Това, че човекът е свободен да избира и свободната воля не бива да бъде ограничавана. Тук вече идва разликата с това каква е официалната теория на времето, защото всички знаем, че Данте не е… колкото е католик, толкова и не е, защото е против официалния канон на Католическата църква и то точно в този елемент, който го родее с богомилите.

Тук идва и следващият ми въпрос: Божествена комедия сякаш обявява, така да се каже, в онези векове - война на папството, както богомилството на тогавашното духовенство.

Така е. И поводът за това е точно онова, с което Данте е описал Марко Ломбарди като светла личност - свободната му воля и възможността за директен контакт с Божествената реалност, което църквата в онези времена отрича още от 870 година. На един от френските събори църквата официално се отказва от правото на директен контакт с Божествената реалност, което поставя църквата като задължително необходимо звено между човека Бога. За да достигнеш до Бога, задължително трябва да преминеш през постулата на църквата.

Това е като че ли отново връзка Богомили-Данте, тъй като това е основен постулат на богомилите?

Точно така. Това е нещо, което ги родее чисто идеологически, защото и богомилите не признават възможността да се свързват с Божествената реалност, т.е. те смятат, че всеки човек, като Божествено създание, има право на директна връзка с неговия Създател. Същото нещо, което говори... и самият Данте вярва в това, и по този начин изобразява самия Марко Ломбарди в Божествена комедия. Това е още едно доказателство за родството - чисто философски, идеологически и езотерично, между Данте и богомилската идеология.

Нека сега, проф. Попхристов, да навлезем малко по-дълбоко в Божествена комедия. Намирате ли връзка с небето на Данте, с кабалистичните кръгове и какво ни разкрива тя?

Абсолютно. Цялата Божествена комедия е построена на едни доста здрави, съществени, важни кабалистични и нумерологични кодове. Много дълго ще е да обясняваме всичките, но някои от така - най-важните признаци. Всяка част… Първо е трилогия - Ад, Чистилище и Рай. След това, всяка част се състои от 33 песни. Всяка от тях се състои от 33 реда, т.е. Христовото число присъства непрекъснато, което Данте е знаел.Той е казвал, че числото 33 има просто звукова вибрация, много положителна, която действа директно на съзнанието.  Оттам нататък започват един куп други кабалистични кодове - с числото 1300, което е половината на Платоновата година. След това е попрището, в което той… Започва в самото начало:

На попрището жизнено в средата
намерих се в лес тъмен по зла чест,
че правий път сбъркал бях в мрачината.
Тъй буен, див и гъст бе тоя лес.

Оттам нататък се появява числото 515 - 5 е Божественото число, 15 е числото на Дявола и това го свързва с това, което споменах - с края на Ордена на тамплиерите, когато се появява отново Дявола, унищожавайки…  в лицето на Филип Хубави, който слага Жак де Моле на кладата 1314 година. Така се зареждат един куп такива кодове. Едно от съществените и кабалистични, и нумерологични, и езотерични елементи, които Данте великолепно сплита вътре и го родеят също с езотериката на богомилите - това е описанието на Светлината в Рая. Начинът, по който Данте описва Светлината - с неговия опалов цвят и т.н., се родее много с Богомилската теория за Слънчевите енергии на саламандъра. Това е поредното доказателство за такава връзка Данте-Богомили-Езотерична история. Всъщност, тази езотерика е много древна. Тя не е измислена и от богомилите, тя има много по-древни и дълбоки корени. Той като е един от Висшите посветени, борави много леко с тази материя и по брилянтен начин я вкарва в структурата на Божествена комедия. Всъщност, Божествена комедия може да се разглежда като един разказ за посвещението. Как човек започва от Ада, което е земният живот. Слизането в Ада е всъщност... В почти всички езотерични ордени посвещението започва с това, че човек трябва да съпреживее смъртта, да съпреживее най-страшното. Връщането към смъртта е това, което всъщност описва Данте. Само че тук има няколко съществени допълнителни елемента. Данте е с въженце около кръста, което е символ на Висше посвещение, както при богомили, така при катари, така при суфи и доста други ордени. Негов водач е Вергилий - това е другият Висш, посветен на древността. Теорията е, че винаги, когато човек преминава през този етап на своето развитие, той трябва да има Духовен водач до определен момент. Както случая с Вергилий. След това следва Чистилището. Чистилището е един Ангел, бележи челото на Данте с буквата “Ч” 7 пъти и след това цялата форма на Чистилището е под формата на зикурат, на стъпаловидна пирамида. Тя има 7 стъпала, което са 7-те степени на посвещение. На всяко едно стъпало, по един от тези белези на челото му - изчезва. Той преминава през 7-степенни изпитания, за да достигне до Рая, където вече влиза в пълната Светлина. В Ада няма Дяволи, както се очаква, защото отново влиза в сила богомилската теория, че “Адът и Раят са вътре в човека”. Човекът сам преживява своя Ад, в зависимост от изборите, които прави. Съответно изживява своя Рай, когато осъзнае Божествената си реалност, което се случва с Данте вече в 3-тата част. Много е жалко, сега като го казвам, това, че Данте се изучава в училище, но се изучава само с Аз-а. Там се говори това, че слагал папи, разни местни величия и популярни личности от онова време, с което си сближава отношенията и т.н. Вярно, но целият смисъл е съвършено друг - смисъла на човешкото посвещение. То е нещо като откровението на Йоан.

 

Нека да потвърдя и вашите думи, че всичко това, което казахте до момента, според известния окултист Едуард Арул, Адът, описан от Данте, е обикновеният свят.

Да.

Както при богомилството. Чистилищата са изпитанията при посвещението…

Точно така.

...А небето - обиталище на съвършените?..

Точно така. И важното е какво става на небето. В крайна сметка до какво достига човек. Достига до там, че… Данте там какво описва - там се среща с баща си, среща се с Йоаким от Фиоре, който му говори за третия етап на развитието на човечеството и за Любовта, и се среща с Бернар от Клерво, който му разкрива целия космически строеж, който се движи от силата на Любовта и тогава се появява Беатриче. Когато Данте осъзнава, че всъщност той никога не я е загубвал. Тя е била с него… нещо като пътеводен Ангел през целия му живот. С други думи, Любовта е съзидателна, творяща и хармонизираща енергия. Това е смисъла на човешкия живот, до който достига човек, когато е вече във Висшите степени на своето съществуване, когато е Висш посветен. Достига до това, че всеки среща своята Беатриче и женската енергия на Любовта, която вижда света.

Заговорихме за небето, нашата тема е Връзката на Данте с богомилството. Кое е осмото небе според Данте, където той ясно описва: “Съвършените там са облечени в бяло”. Може ли да отправим пряка връзка с Всемирното бяло братство?

Точно. Абсолютно директна е връзката. Данте реално говори за Всемирното бяло братство. Това са всички онези Висши същности, които са преминали вече през всички възможни етапи на пречистване и усъвършенстване и отговаря за две неща: за Доброто и за Любовта. Това е крайната цел - да станеш член на Всемирното бяло братство, за което Данте говори. Още една абсолютно директна връзка с Богомилското учение.

Като произведение на посвещението, няма как да не задам и въпроса: Има ли оставени знаци за разпознаване, думи за преминаване в кръговете на посвещението, които да са закодирани в Ад и Рай?

Има. Всички тези думи, за които става дума, са закодирани в диалозите на Данте и Вергилий. Сега не мога да ги цитирам по памет, ако книгата беше тук щях да го направя, но думите, с които Вергилий води Данте в Ада, са кодирани точно тези думи на посвещение. Начинът, по който се движиш, което виждаш, как преминаваш, как достигаш до Чистилището, какво се случва там и след това Вергилий изчезва. Данте остава вече сам. След Ангела, който го белязва със 7-те черти, за които стана дума - те изчезват от челото му и тогава… изпращайки го и не влизайки в Рая, Ангелът му казва последните думи, които са код. Пак не мога да ги цитирам сега по памет, но са точно този код на посветените.

И отново, виждате ли невидимата нишка със съвършените богомили?

Абсолютно. Абсолютно. Самият Данте е такъв - никога не се е наричал богомил, но членството му при патарени и всичко останало, което му се случва в живота, създават тази поредица от Висши посветени, с които той общува и с които го среща живота. Затова е казал на Кангранде, който е неговият благодетел, покровител, близък приятел, човекът, който го спасява… Когато Кангранде го пита: “Какво пишеш”, той говори за третата част, защото вече първите две са известни, популярни още приживе. Той му казва: “Пиша онази част на Божествена комедия, с която искам хората, които живеят в състояние на нещастие, да ги изведа и да ги докарам до състояние на щастие”. Кодовете на посвещението и на Висшия интелект и езотерика са белязани вътре. Това става повод, когато Данте умира, последните 13 песни не могат да ги намерят. Синовете му, той има трима сина - Джакопо, Пиетро, Джовани и една дъщеря има - Антония. Пиетро също е поет и той иска да довърши от името на баща си Божествена комедия. Мъчил се, мъчил се, но не се получава, докато получава едно видение, една вечер. Явява му се баща му Данте и казва: “Аз сега живея в истинския живот. Ти търсиш последните песни - иди там, където живях, дръпни гоблена и ще ги намериш”. Двамата братя Пиетро и Джакопо отиват в стаята, където е живял Данте, дърпат - някакъв гоблен е имало на стената и вътре са ръкописи на последните 13 песни. Тогава Пиетро се отказва да бъде автор, публикуват последните 13 песни на Данте. Идеята е за това, че Данте си представя, че тази Божествена комедия с всичките и писания, с цялата структура, която предлага всъщност… предлага структурата на един човешки живот, посветен на пътя към Истината, пътя към Любовта, пътя към Женската енергия и това е пътят на Висшия посветен човек. Който достига до идеята за това, че има 8-мо ниво на Бялото Братство.

Това ли е времето, в което днес живеем?

В известен смисъл - да. Но времето днес е много по-забързано, доста по-натоварено откъм негативни влияния и още по-трудно прави това човек да може да се концентрира, събере и да живее своя вътрешен живот и катарзис по начин, по който да не бъде толкова силно повлиян от целият този негативизъм, който ни залива отвсякъде.

И ако трябва с едно изречение да определим връзката Данте-богомили и посланието, което му оставят?

Божествена. Божествената комедия, Божествената връзка на човека с Висшата реалност.

Благодаря Ви, проф. Попхристов!

И аз благодаря. За мен беше истинско удоволствие - Данте ми е наистина любимец!

 

Thumbnail Таня Борисова Таня Борисова е създател на онлайн платформата Портал12. Автор на множество текстове и видео материали по темите за личностното израстване, духовното развитие и призванието на човек. "Портал12 е израз на нашата вяра в личната и колективна отговорност за важната роля на България в развитието на нов тип мислене през...

Коментари

Направете дарение

Портал12 е алтернативна медия, която се издържа от съпричасността на читателите. Подкрепете ни за повече материали и видео.

Можете да направите дарение по един
от следните начини:
paylogo1 paylogo2 paylogo3