Йордан Камджалов: В идеята за Genesis orchestra може да въплътим всичките си идеи, които търсим в музиката (ИНТЕРВЮ)

15.01.2016 г.
6225 прочитания
3 коментара
Добавена от:
Портал12
В България е на път да бъде създаден нов културен проект с топ музиканти. Новият GENESIS ORCHESTRA набира кандидатури на топ музиканти, стана ясно още преди няколко седмици от съобщение публикувано в социалните мрежи от диригентът Йордан Камджалов. В интервю пред Българското национално радио (БНР), Камджалов внася повече светлина за новия проект:

В студиото на програма „Хоризонт“ сега е музикантът на 2011 г. – диригентът Йордан Камджалов – човек, който не спира да ни удивлява с новите си начинания. И точно с една такава съвсем нова идея той е дошъл при нас. За първи път в медиите ще бъде анонсирано създаването на новия „Генезис“ оркестър. Добре дошли, очакваме да ни кажете повече за проекта...?
Благодаря много за поканата! Много се радвам, че съм при вас и много се радвам, че имам честта за първи път да анонсираме във вашето студио тази идея. Да, става въпрос за „Генезис“ оркестър – един нов музикален апарат в България, който ще бъде създаден тази пролет и много се радвам, че идеята дойде точно от музикантските среди. Таблюирани български изпълнители ме помолиха и ме попитаха дали бихме могли заедно да създадем една такава инициатива. И си помислих, че мога да си позволя да поема отговорността за едно такова нещо, идеята за което идва от недрата, така да се каже, на българското музикантско общество. Което е точно гаранция, че може да се получават нещата, защото когато то се ражда от необходимостта за правене на музика, в която да горим, това е една необходимост, на която не може да не бъде отговорено. За мен е огромна радост и чест, и надежда, че има музиканти, които жадуват и горят за един друг начин на работа.

Защото много често се говори, че хората и музикантите още повече, са отчаяни, че вече не им се работи, че всичко е формално... А фактически точно тези хора, които ме потърсиха, показват точно обратното. В това нещо има някаква идея за възраждане. Идеята за възраждане е по принцип водеща в моя идеал и в моето мислене. И тази проекция за възраждане точно на ниво музика е нещо, което винаги ме е привличало. Така че изключително съм щастлив, че в идеята за „Genesis orchestra” може да въплътим всичките си идеи, които търсим в музиката.

Точно в този момент е много особено време за създаване на нов оркестър, защото стари оркестри са под заплаха да бъдат закрити. Как се създава един оркестър?
Това е много интересен въпрос. В интерес на истината не само в България, а включително и в Западна Европа се съкращават оркестри, това е една криза. Няма да я наречем световна, защото в интерес на истината е такава в Европа. Но в Азия не е. В Азия се създават оркестри – там нещата растат, а в Европа по един особен начин намаляват. Но точно в противовес на това нещо, като антитеза на всички тези деструктивни в областта на изкуството тенденции, се създава нещо тотално градивно. И то не се създава, за да има някакъв оркестър, някаква свирня. Просто дойдоха музиканти при мене и казаха: „Искаме да оставяме сърцата си и умовете си на сцената. Искаме да горим в това нещо“. И аз фактически в тази формулировка чух моята мечта. Как можеш да кажеш „Не“ на едно такова нещо?

Истината е, че България е донор на толкова много световни оркестри – нашите музиканти, нашите концертмайстори. Аз бях тотално шокиран, когато бях в Сингапур – това е на другия край на света, на няколко градуса от Екватора – когато отидох там да репетирам. Когато отидох на първите репетиции, един човек от оркестъра ми каза „Добър ден, г-н Камджалов!“ Аз просто щях да се побъркам – отивам на другия край на света и пак имаше българин в оркестъра! Да не говорим за Европа, да не говорим за нашите концертмайстори – знаем за Амстердам, за Виена, за Лондон. Знаем нашите хора и сме толкова горди с тях! Включително и в Хайделберг. Това е такова богатство и ние обогатяваме целия свят, а не можем да обогатим себе си. Това е един парадокс. Това е хем голяма надежда, хем е трагично.

Интересно е, както казахте, че този откестър още не е създаден. Рожденият ден на оркестъра ще бъде на 6-ти април 2016 г. в зала България. Всички могат от сега да бъдат поканени. Програмата ще бъде Димитър Ненов, Вагнер – Тристан и Изолда (встъпление и смъртта на Изолда) и Девета симфония на Бетовен. Това ще бъде една тройна премиера, защото тогава ще бъде и световната премиера на Музикалната лаборатория за човека – един проект, който създадохме преди една година. Хорът към Музикалната лаборатория ще изпее Девета симфония на Бетовен. Репетициите вече вървят, кастингът беше края на ноември, репетициите започнаха началото на декември.

А за оркестъра предстоят...?
А за оркестъра прослушванията ще бъдат този уикенд, в София. До четвъртък тази седмица – до 14 януари – всеки, който иска, би могъл да се запише. И това, което самите нас ни изненада – че преди да се е състояло първото прослушване, преди да се е състояла първата репетиция дори на този оркестър, вече има българи, истински професионалисти от шест държави в света, които са се обадили и са казали, че искат да участват. С България ставаме седем държави! Проектът вече е международен, още преди дори да е изсвирил първия си колективен тон. Българи от Америка, Люксембург, Швейцария, Германия, Австрия се обадиха и ще дойдат специално, за да свирят, за да участват. Това е много голяма надежда! За мене това е много голяма надежда.

...И доказва точно думите, че българската музикална мрежа е много голяма и е навсякъде по света.
Да. Значи, ние всички сме привлечени от идеята да правим музика. Кой не иска да прави музика или да работи? Кой не иска да е журналист, учител или музикант, или режисьор, или какъвто и да е, който да гори в работата си и да я прави с тотално отдаване? В крайна сметка това осмисля работата, това прави процеса интересен. Кой иска да му е скучно на работа? Няма такива хора.

Не е ли твърде голяма хапка Девета симфония на Бетовен?
Хапката е много голяма, но има още по-големи хапки. Девета симфония е един символ на Европа, на обединението чрез посланието на Шилер и на Бетовен, на Братството, на Любовта, на Обичта, прегърнете се, милиони! Това е едно послание още от края на 18 век, което все още звучи футуристично. Аз мисля, че не – този оркестър не се плаши от абсолютно нищо! Този проект с Девета симфония на Бетовен, с проектен хор – това нещо съм го правил още преди години в Германия, където се създаде един непрофесионален хор, кастинг за непрофесионалисти, които да участват в един толкова амбициозен проект. И това внесе едно такова голямо раздвижване, когато сме го правили в Германия. Защото избирайки сто непрофесионални певци, които да излязат на сцената, които месеци наред да репетират за едно такова произведение – това води до една такава мобилизация, до една такава любов. Те научават наизуст произведението.

Вчера бях на първата репетиция на Музикалната лаборатория за Бетовен тук в София, след като се върнах от Япония, и бях изумен да чуя как пеят тези хора! И това, което бих искал да кажа е, че Музикалната лаборатория за човека и Генезис оркестъра бих искал и трябва да покажат силата на неинституционализираното изкуство – аз така го наричам. Защото както не може вярата на човека да бъде затворена в един храм, така и изкуството не може да бъде затворено в една институция. Ние имаме нужда от тези форми, но те без съдържанието са нищо. Така че – да освободим изкуството от оковите на институционалността. Мисля, че е много важна и животоспасяваща за изкуството стъпка.

Това, че от една страна ще бъдат непрофесионалисти хористи, а от друга – опитни професионални оркестранти, няма ли да създаде проблеми? Защото професионалистите с музика си изкарват хляба и вероятно ще искат да им се плати за участието. Кой ще финансира този проект?
Оркестърът е абсолютно професионален, там ще участват доказали се професионалисти и това за тях е професионален ангажимент, който разбира се ще бъде платен. А за Музикалната лаборатория – това са хора, които са събрани от убеждението, че правенето на музика е част от смисления живот. Там това изобщо не стои под въпрос. За нас, нашата привилегия, нашата мотивация  е да можем да презентираме по най-добрия начин посланието на Шилер и на Бетовен. И всеки, който стои на сцената и има шанса да споделя с хората такива идеали, такива красоти – той също трябва да се чувства избран. Няма да има никакво разминаване и никакво противоречие, защото хорът ще бъде извънредно добре подготвен. Аз не смятам, че друг хор в България ще може да го изпее по-добре.

Фондация „Камджалов“ ще помага, разбира се. Убедени сме и видяхме, и вече имаше и разговор с хора, с други българи с възрожденско мислене – винаги е имало такива хора. Въпросът е човек да има шанса да се докосне до тях или просто да се намират хора, които знаят, че изкуството е просто жизненоважно за нацията. Много хора ще участват в това нещо, много хора ще го подкрепят. Нещата са в процес на фиксиране. Като идея, като структура и като цел нещата са изяснени. Това е един оркестър, който ще си има собствен сезон. Това е един предсезонен концерт, където ще бъде презентиран, манифестиран за първи път целия културен проект. И това го наричаме Нов концептуален културен проект, защото това не искаме да е просто един оркестър или просто един хор. Искаме да създадем едно културно пространство и по-скоро да разширим специфичното и богатото българско културно пространство – то подлежи на разширение, както всяко едно нещо.

2016 – 2017 г. ще бъде първият официален сезон на оркестъра. Цялата структура и цялата концепция на Новия концептуален културен проект ще бъдат презентирани през пролетта. Нека да останат малко загадки.

Да кажем за музикалния фрагмент, който ще чуят нашите слушатели. Защото за мен лично е много приятно, че нещо, което е било изпълнено преди буквално 4-5 дни на другия край на света, сега ще прозвучи в Алегро Виваче.
Да, много се радвам, че точно във вашето студио за първи път ще прозвучи един запис, който наистина е правен преди няколко дни в Токио с Ню Джапан Филхармоник Оркестра, който беше последният концерт от редицата новогодишни концерти, които имах честта да дирижирам в тази невероятна държава. В този запис може да се чуе с каква фраза, с какъв звук, с каква всеотдайност, с каква естественост свирят тези хора. Аз смея да кажа, че ходейки в Япония – това много ме обогатява също и емоционално. Защото в Европа битува това клише за лимитираната емоционалност на азиатците, ако може така да се каже, но това е едно огромно недоразумение. Това са изключително дълбоки хора. Така че, поздравявам всички ваши слушатели с това невероятно, прекрасно новогодишно изпълнение на Ню Джапан Филхармоник.

Интервю на Ирена Гъделева, Българско национално радио
стенограма: Портал12
Източник: БНР

Коментари: 3
  • Ваня Василева
    04.04.2016 г., 16:55 ч.
    0     0

    Когато крушата узрее, храни гладните...Новото напира и който е готов се вдига!  

  • Пламен Петков
    15.01.2016 г., 11:37 ч.
    2     0

    Уникални проекти, движени от Силата на Светлината!

  • Анонимен
    14.01.2016 г., 23:48 ч.
    4     0

    Поздравления за новия музикален проект!".... да разширим специфичното и богатото българско културно пространство....", " Девета симфония е един символ на Европа, на обединението чрез посланието на Шилер и на Бетовен, на Братството, на Любовта, на Обичта, прегърнете се, милиони!" Каква сила имат тези думи, на този талантлив музикант!

Напиши коментар

Кирилизатор:

Снимки:
Максимален брой на снимки в един албум : 12
Ако качвате твърде големи снимки, изчакайте сървъра да ги обработи.
Потвърждавам, че съм човек
Публикувай