Учени заснеха най-старата галактика, когато Вселената е била едва 3% от днешната (HD СНИМКА)

04.03.2016 г.
1 коментар
Американски учени установиха най-далечното видимо място от Вселената. Те откриха най-отдалечената от всички известни галактики в Космоса - на 13,4 милиарда светлинни години от Земята. Както съобщи НАСА в четвъртък, тази галактика вече е съществувала със сигурност "едва” 400 милиона години след Големия взрив.

ИЗТЕГЛЕТЕ СНИМКА В HD ФОРМАТ

"Направихме огромна крачка назад във времето, като преминахме с телескопа "Хъбъл” много повече от очакваното”, каза специалистът от Йейлския университет Паскал Оуеш. „Видяхме галактика, която регистрирахме като GN-z11, в момент, когато възрастта на Вселената е била едва 3% от днешната", предаде БГНЕС.

Учени оценяват възрастта на Вселената на 13,8 милиарда години. За най-отдалечен от всички известни източници на светлина досега се смяташе обект, който е на разстояние 13,2 милиарда светлинни години от Земята. За да бъде открита новата галактика и да се определи позицията й, са използвани орбиталните телескопи "Хъбъл" и "Спицър”, както и астрономическата обсерватория „У. М. Кек”, разположена високо в планината Мауна Кеа на Хаваите.

След като определят степента на т.нар „червено преместване” (което възниква в спектъра на светлината при преминаване на гигантските разстояния в Космоса, експертите установяват разстоянието между GN-z11 и нашата планета. Според тях, грешката в изчислението е плюс или минус „само” 5 милиона светлинни години. Една светлинна година е разстоянието, изминато от светлината във вакуум за една година. Равнява се приблизително на около 9,5 трилиона км.
GN-z11 е 25 пъти по-малка от Млечния път, а общата маса на звездите е едва 1% от масата на звездите в нашата галактика. В същото време тя се намира в етапа на активно формиране на звезди и процесът е около 20 пъти по-интензивен, в сравнение с Млечния път. При нас годишно се запалва по една нова звезда. Според астрофизиците, именно благодарение на активността й е станало възможно откриването на новата галактика „едва ли не на границата на Вселената”.

„Удивително е, че толкова масивна галактика е съществувала вече 200-300 милиона години след като са се сформирали първите звезди”, посочва Гарт Илънгуорт от Калифорнийския университет в град Санта Крус. С изучаването на данните за галактиката GN-z11 са се занимавали и експерти от Института за космически телескопи в Балтимор, щата Мериленд. Космическият телескоп "Хъбъл" е в орбита около Земята. Той е създаден като съвместен проект на НАСА и Европейската космическа агенция. Спомага за множество открития в астрономията. Орбиталният телескоп "Спицър" е инфрачервена космическа обсерватория, която работи от 2003 г.

Откритието е важно за планирания от НАСА нов инфрачервен телескоп (Wide-Field Infrared Survey Telescope - WFIRST), който ще бъде способен да открие хиляди от най-отдалечените от нас галактики. Екипът ще публикува повече в следващото издание на Astrophysical Journal.
Източник: Портал 12