Десислава Стоева: Монтесори методът трябва да влезе в държавните училища (ИНТЕРВЮ)

06.04.2016 г.
3084 прочитания
2 коментара
Добавена от:
Портал12
Монтесори методът е все още считан за иновативен начин за работа с деца, защото той залага на цялостното развитие на детето. И всъщност подкрепя чрез индивидуална работа или работа в много малки групи, всички силни страни на всяко дете, помагайки му първо да ги намери и след това да ги развие.

В основата си всяко дете има различни дарби, но има и различни нужди. Децата играят с природни материали, най-често дървени. Това са обучителни дидактични материали и в работата с тях са включени всички сетива, а движението е основен компонент в ученето. Децата учат чрез движение и чрез сетивата си.

По темата Портал12 ви представя интервю на БНР с Десислава Стоева – асистент във факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийски университет. Интервюто бе излъчено в програма „Хоризонт“ във връзка с кръгла маса на тема “Иновативно образование в България – Монтесори педагогика”, която ще се проведе днес в Ректората на Софийския университет. По време на събитието ще бъдат обсъдени възможности за интегриране на монтесори метода в държавните училища, за да бъде той достъпен за всички деца, а не само за деца от платежоспособни семейства.

Правили ли сте изследвания какви са резултатите на децата от този начин на обучение?
Изследвания в България не сме правили все още, но методът съществува от над 100 г. и вече се разпространява в 22 хиляди учебни заведения по цял свят. По-известни монтесори ученици са хора като Бил и Хилъри Клинтън. Принц Джордж е в момента записан в монтесори детска градина – дете, което в един момент може да бъде част от управлението на Великобритания. Също създателите на уикипедия на амазон.ком на гугъл, това са все монтесори ученици, които по начина, по който работят, са известни като успешни и иновативни хора.

У нас има вече няколко монтесори детски градини. Има ли бъдеще монтесори обучението в училище в началния курс?
Има доста колеги, които вече работят. Ние правихме едно проучване. Около 25 са учебните заведения, в които изцяло се прилага методът, като има и поне 2 пъти толкова колеги, които прилагат частично метода. Това дава една много добра отправна точка за това че колегите и родителите го припознават като нещо много хубаво за децата. В момента въпросите на кръглата маса са за това по какъв начин да бъде интегрирано монтесори обучение и в началното училище. И то за държавно училище говорим. Има вече 2 частни училища във Варна и в Бургас. Идеята за този метод е да бъде общодостъпен, а не за определена група хора, които са в частни институции.

Много е важно обаче дали в България има достатъчно специалисти педагози, които да знаят как се прилага тая система на монтесори обучението. Вие сте такъв педагог. Имате ли достатъчно колеги и какви са намеренията на факултета по начална и предучилищна педагогика да развива кадри?
Нуждата от монтесори учители е много голяма, тъй като методологията е нова за повечето хора и се изисква сериозно обучение. Втората цел, която си поставя кръглата маса, е да обсъди варианти, възможности и смисъл в това дали може да бъде развивано обучение на университетско ниво. И затова разчитаме на всички поканени преподаватели и представители на неправителствения сектор да можем да си отговорим всъщност на тези 2 важни въпроса, които вие зададохте.

Какъв е интересът от страна на студентите да опознаят метода?
Изключително са впечатлени, когато дойдат при нас и искат да ги водя все по-често всеки семестър, в който им преподавам. Защото когато влязат в монтесори детската градина те усещат спокойствието, уравновесеността на децата и учителите, и пълната свобода, която децата имат. Разбира се, свободата е в граници с правила, но имат пълната свобода да извършват важните и приоритетните за тях дейности.

Това много впечатлява студентите, тъй като общо взето те са били скоро деца и си представят как възрастните казват на децата какво да правят, а всъщност в монтесори децата решават какво да правят през деня си като учебен материал, учебни занимания, игри, в които да се включат или да не се включат. Децата в такава среда са изключително спокойни, няма никаква агресия и са много уравновесени, те са „нормализирани“ както се казва в монтесори.

Може би на фона на рестриктивното обучение на поколенията деца сега методът наистина дава възможности за едно много по-свободно развитие на децата. Това ли е бъдещето според вас?
Според Мария Монтесори бъдещето е в децата. За щастие ще имаме възможност на конференцията да чуем и монтесори лектори, най–почитани монтесори специалисти в Европа. Те обикалят в целия свят да разпространяват идеята, че бъдещето на света – мирът, разбирателството, толерантността, зависят от това да ги заложим още от най-ранна възраст в децата. И когато заложим тези ценности, тези качества, светът става все по-добър.

Известно е, че монтесори детските градини и училища по света са доста скъпи и малко хора – богати родители – имат достъп до тези училища. А вие споменахте нещо много важно, че се опитвате този метод да стане част от нашето общинско и държавно училище. Възможно ли е това?
Като цяло много колеги са прави в това да споделят, че монтесори методът изисква материали. Те са наистина много хубави дидактични материали, които са подготвени от самата Мария Монтесори. Но идеята, която ние залагаме, е че ако няма едно училище възможност да си набави скъпите и прекрасни дървени материали, вместо тях може да се изработят с подръчни средства материали с бобчета и леща, с летвички и пръчици, с камъчета, защото е важна сетивността, важно е унагледяването, важно е тръгването от конкретното и чак тогава към абстрактното.

Затова има различни възможности, но при липса на бюджет някои наши колеги, с които работим, като училището в село Железница например, ще си изработят математическите материали от боб и леща, защото не могат да си ги купят от лицензираните производители, поради обективни причини – бюджета на държавните училища.

...Така че става и с по-малко средства?
Да, първо става с малко средства. После има един друг елемент на изработен от учителя материал, който е много по-ценен и за учителя, и за децата, затова че те са вложили сърцето си, те са вложили мисълта си, те са вложили душата си в изработването на този материал. И вече няма никакъв проблем. Идват при нас колеги, виждат какви са концепциите в представянето на монтесори материалите и преценяват какво биха могли те да използват от тези концепции и как могат да ги доразвият вече в сетивни и нагледни материали, с които децата да работят в класната стая.
Източник: БНР

Коментари: 2
  • Мари 1805
    10.06.2016 г., 21:21 ч.
    0     0

    Само да не е в Монтесори Варна. Бездушни учители, комерсиализирана организация, самозабравен управител.  

  • Виолета Демирева
    06.04.2016 г., 15:54 ч.
    1     0

    Напълно съм съгласна - нека този метод е достъпен за всеки, който желае да обучава децата си така. Дори с благотворителни кампании може да се направи много в тази насока!

Напиши коментар

Кирилизатор:

Снимки:
Максимален брой на снимки в един албум : 12
Ако качвате твърде големи снимки, изчакайте сървъра да ги обработи.
Потвърждавам, че съм човек
Публикувай