Боян Савов: Всеки може да живее на село с 0 лв. инвестиция, стига да иска

16.09.2016 г.
51129 прочитания
34 коментара
Добавена от:
Портал12
Показваме ви поредния пример на младо семейство, заживяло щастливо на село. Това са Боян Савов и Ани Маврова. Домът им е в село Средно Градище (Чирпанско) - там те отглеждат и произвеждат домашни храни и напитки от собствени лозя, зеленчукови и овощни градини, диви плодове и билки, лимец и слънчоглед, и ги предлагат в сайта domashno.org. Портал12 се свърза с Боян, за да разкаже трудно ли се живее на село, има ли работа там и каква, скучно ли е или напротив - обогатяващо и забавно.

Какво Ви липсваше в града и защо заживяхте на село?

Спокойствието. То винаги ми е липсвало, особено в София, където съм живял 4 години. Също ми е липсвал и въздухът, който не мога да го дишам в София. Затова моето хоби е планинарство и селото, което съм си избрал, е близо до Средна гора. Заживяхме на село, за да си произвеждаме сами храна, да не си купуваме отрова от магазина.

лозето

Възможен ли е животът на село? Как се справяте?

Чудесно се справяме! Нямаме телевизия, нямаме радио, не четем вестници, четем през интернет конкретно избрана информация и се чувстваме прекрасно. Живеем спокойно, тихо, приятно… Имаме достатъчно храна за себе си, произвеждаме дори за приятели и познати, и каквото остане - на фермерски пазари.

Обработваме 90 декара от дядо ми с нула лична техника, всичко се наема. Дори нямам склад, където да си държа лимеца и слънчогледа, и ги държа в селската баня. Всеки може всичко да направи, стига да има желание. Аз искам да живея на село - живея на село, никой не може да ме спре.

Сега някой иска да живее на село и казва: “Ама аз нямам пари за трактор!” - това са глупости. Една оран струва 10 лв. Който иска - може да живее на село, който не иска - не може. Не е трудно.

брашно от лимец

Много хора се притесняват, че като отидат на село, ще им липсват някои удобства, а също и социализацията. При вас има ли такава липса?

Нищо не ни липсва, понеже нашето село е в центъра на България и сме на 40 минути от Пловдив, на 2 часа от София и на 2 часа от морето. Все едно живеем в предградие на два мегаполиса.

Решили сме проблема със социализацията по много уникален начин - каним доброволци от цял свят, които ни помагат. В къщата ни винаги има готини млади хора и все едно светът минава през дома ни. По 20-30 доброволеца минават на година. Това не е по никаква програма, това е на принципа човек до човека - чрез сайтовете Helpx, workaway, wwoof.

Те са на принципа на сайтовете за запознанства - аз имам профил, той има профил. Аз казвам: “Трябват ни хора да берат грозде, предлагам подслон и храна срещу помощ.”, той казва “Искам да дойда за 2 седмици.” - аз му казвам: “Заповядай!” И това е - аз го храня, той ми помага и се забавляваме яко! И ги водим по екскурзии като безплатни гидове за тях. Това е без обмен на пари от каквото и да е естество и валута. Всичко е на доброволен принцип.

в захарната тръстика

Можем ли да развенчаем мита, че на село няма работа?

На село няма работа ли?! Боожее, че то само в наше село има 1000 декара ниви, които пустеят, и още 20 декара градини. Във всяко село е пълно с къщи и дворове под наем и даже ще ви ги дадат безплатно, за да не пустеят и да не им обират къщите. Всеки може да живее на село с 0 лева инвестиция.

Бихте ли дали практически съвети на градски хора, които мечтаят да живеят на село, но не смеят да направят първата крачка?

Първо да ходят доброволци някъде. И при нас могат да дойдат, и където още искат, навсякъде да отидат. Да ходят някъде да се учат от баби и дядовци, от подобни такива ферми, да си садят разсад на терасата.

Да живееш на село и да работиш в града също не е много трудно, така че и без да си земеделец, може да стане. Зависи за всеки човек какво е по-важно. В нашата ценностна система е важно да имаме спокойствие и чист въздух.

Можем да направим сравнение: ако апартаментът в града е с 200 или 300 лв. наем, ти можеш да си наемеш на село една къща за 50 лв., да дадеш 100 лв. за газ или бензин месечно, и то ще ти излезе същото като разход. Въпросът е ти да имаш такава нагласа. Аз, например, като живеех в София, бях болен 3-4 пъти в годината. Сега за 4 години съм бил болен 2 дена и половина. И кое е по-важно? Някой път може да ти е скучно - тогава се качваш на колата или на автобуса и отиваш някъде, където да не ти е скучно.

Съветът ми е никой да не бърза да си купува къща и да взема ниви - първо да се пробват хората. Селото не е за всеки! Зависи какъв човек си и много зависи от селото, което ще ти подхожда.

 
Източник: Портал12, Снимки: domashno.org

Коментари: 34
  • Мануел
    03.10.2016 г., 20:39 ч.
    0     0

    А като имате деца и те започнат да учат, и те ли ще са на село? Или ще ги пратите в града?

  • Боян Савов
    21.09.2016 г., 10:17 ч.
    5     0

    След всички коментари, като интервюиран в тази статията искам да направя няколко много важни пояснения, които са пропуснати, а аз по телефона споменах малка част от тях:  

     

    1. Когото аз се заселих на село сам преди около 5 години си наех къща, която беше с 30 лв наем. НО тогава се изхранвах предимно от интернет търговия и то колкото да не умра от глад. А за готови пари и дума не може да става. И сега не може.  

     

    2. Земята която обработвах почти САМ бяха само 15 декара лозя, от които плащах рента на леля ми за половината от тях и САМ с ръцете си произведох доста вино, което се оказа по добро от магазинската отрова и се продаде добре. След това си купих къща с двор(понеже нямам наследствена), от който се храним и до днес за 10 000 лева с пари, които майка ми тегли на кредит и аз го върнах за 2 години. Земята която сега обработваме е 90 декара и за нея плащаме рента на роднините ни, но до миналата година имахме само лозята и 2 градини по 1 декар на село, които също обработвахме изцяло ръчно. Така че нищо не е на готово, макар че е наследствено.

  • bros
    19.09.2016 г., 21:53 ч.
    3     0

    Ами, доскоро и ние си произвеждахме/отглеждахме голяма част от плодовете на градината сами - кеф ти грозде, кеф ти ракия, кеф ти благ оцет, сливи, круши, ябълки, name it. Ароматни домати, сочни краставички, царевица, фасул, какво ли не. Цъфтят си Холандски лалета, клематиси, гардении, наред с парички, невен и билки. Бях прекарал супер бърз интернет и беше все едно дали съм в центъра, на пъпа на софето в офиса или на чистия въздух под асмата. Често съм се чудил, ако му кажех на човека отсреща, къде точно се намирам, при контакт с клиентите, дали искрено ще ме банне или ще се възрадваше. Това са били все хора от, за пример, европейската космическа агенция, Нидерландските железници, ING Bank и т.н. Мисля че щяха да ме баннат  

  • Василев
    19.09.2016 г., 08:43 ч.
    12     1

    Естествено, че хората, които все нещо мрънкат и хейтват, пишат и най-много по коментарите в интернет. Вместо да задържат добрия дух и и да се хванат за доброто, за примера, за светлото, за позитивното... Всеки си има лична история, всеки и стигнал някак си от точка А до точка Б, защо мили братя сънародници все черногледствате! Работа на село има, но въпрос на приоритети. Защото когато живееш скромно, храниш се природосъобразно и скромно, живееш в унисон с природата, годишните цикли и прочие... не ти трябват хиляди левове за да живееш щастливо и пълноценно! По-добре скромно на село, отколкото беден в града, защотото признайте си, колко хора са им само сметки в главата и ненавиждат работата си! Е на село, сметките и работата са част от един много по-голям цикъл на живота ти, а удовлетворението от това, че създаваш нещо с ръцете си, е несъпоставимо с нищо на света! Дръжте светлите мисли и чувства в себе си всеки ден! Не позволявайте на низши духове да ви очернят съзнанието и мирогледа!

  • Газда Мика
    18.09.2016 г., 12:39 ч.
    9     1

    Селото е за читав народ ..Не е за посерковци дето един лев сами не могат да изкарат!!!!Работа има колко щеш но и време за нея колко щеш...Работиш ли ще имаш ..Няма да ти липсва нищо на масата...Имаш 4 месеца усилена работа Февруари,Март Април и Май ....после 4 месеца поддържащи Юни Юли Септември и един месец Октомври да прибереш каквото Бог дал.....Ако се занимаваш със зеленчук.....А ако имаш Стока/животни се занимаваш пак толкова ..винаги има време и за морето и за планината ..Само да си мераклия...начин се намира  

  • овенаелли
    18.09.2016 г., 11:03 ч.
    11     0

    преди време ,бях на гости на голямо семейство, около Дунава-градина, зеленчуци имаха всичко за храна, гледаха крави ,кокошки , овце, но нямаха пари да си платят тока и да си купят цигари,защото млякото се изкупува евтино.На скоро мой познат ходил пак у тях отказали всички цигарите и под покривката на масата вече се задържат свободни пари!ами ако вместо да продават млякото без пари го направят на масло и сирене и го продадат парите ще са много повече.Преди време гледах филм за живота в едно норвежко село , където почти всички отглеждат крави-и решили да се кооперират и да си направят собствена мандра за производство на млечни продукти-на края след като се удържат разходите печалбата се разпределя спрямо участието с количество и качество на млякото.Хората трябва да се научат да не дават голямата печалба на прекупвачи, а да намерят начин да си я продават сами и да се кооперират с други производители-когато сте повече и идеите са повече и няма да се притесняваш ,че ако се разболееш няма кой да ти свърши работата.Обаче интересното в филма за норвежците беше това че дете на 6-7 г. преди закуска ,заедно с родителите почиства на кравите ,после закусва и тръгва на училище.У нас ще кажат , че експлоатираме децата, гледаме да не ги товарим с нищо купуваме им всичко без да са го заслужили -и произвеждаме мързеливи готованци!

  • ivo
    18.09.2016 г., 08:23 ч.
    3     1

    Всичко е добре до като сме млади и силни ,след 55-60 години на село е трудно с по 100декара без инвентар .3-5 декара градинаа,лозе да но да си помагаш на семйството с качествени плодове и зеленчуци ,но с 0доходи ?Децата им къде учат е също въпрос ?  

    Заради децата ни оставаме в по големия град .  

  • Стефан
    18.09.2016 г., 00:02 ч.
    4     1

    Не се подлъгвайте. НА село работа има мнооооого от сутрин до вечер. Но не може да печелиш пари там. Ако е да живееш на село и да работиш в града е най-добрият вариант. "Капе" ти от заплатата и каквото си произведеш на село ти е добре дошло. Но да разчиташ САМО от селото - без техника и инвестиции не става.

  • dimitri4ko
    17.09.2016 г., 23:11 ч.
    4     0

    Може бе вси1ко може баба ми дядоми след вротата световна да не са живели в софия .Става ама лека по лека и като завъртите цикълът земеделие животновъдство и може да се живее как са живели дедите .аб ми и дядо ми само от това се изхранваха ,че и на гражданите пращаха не е боли лесно и ние много сме помагали като деца по ниви .Да напихш животните да ги нахраниш и т.н.Никой не е казал ,че става от раз

  • deskovcite
    17.09.2016 г., 15:56 ч.
    7     0

    Тези хора ги познавам и всичко е истината и само истината! ЗАТОВА,ЧЕ МОЖЕТЕ ТУКА ДА СИ ПИШЕТЕ КАКВОТО СИ ПОИСКАТЕ

  • ме
    17.09.2016 г., 14:13 ч.
    2     7

    Без пари не става. Къртовки труд от сутрин до вечер. Малко на позитично насочени локуми бие материала.

  • Балканджия
    17.09.2016 г., 11:34 ч.
    27     1

    Това, което мнозина коментирали пропускат е че поминъка на село не е само земеделие. Аз цял живот съм бил гражданин и ненавиждах селото. Печелех си твърде добре в града като компютърен дизайнер. Но живота ми претърпя обрат и от 3 години живея на село. Земеделие правя за лични нужди и наистина не е лесно, но се издържам като занаятчия (това ми се отдава доста повече от земеделието). Ето защо земеделието не е единствената опция за хора отиващи да живеят на село. Бизнес с планински, селски и еко туризъм също е възможен поминък. Решения и начини има, стига човек да оцени предимствата и свободата на селския живот.

  • Bilko Begins
    17.09.2016 г., 11:32 ч.
    32     2

    Хора, защо искате всимко да ви е уредено като отидете на село? На село има работа! На мен последно пак ми се оплакваха в едно село как на младите не им се работи - човека, стар бачкатор от едно време, малко си пийва, но честен и работлив, ми разправя: младите в това село седят безработни, родителите им ги издържат, те само си цъкат на телефоните и гледат как да отидат на дискотека или на кафе или по магазините в града... и нищо не правят по цял ден. А пък като им предложиш работа или им кажеш елате помогнете да свършим една работа ще ви платим - те се отнасят с безразличие, апатия, не ги интересува!... Та ей такива ми ги разправяше човека! И къде и да съм бил по селата - все от това страдат местните производители - не могат да си намерят кадърни хоря да работят. Някой ще каже еми малко плащат - 300лв примерно - абе шмате, като вземеш 600 лева заплата в града и платиш 200 лева наем, да не да станеш по -богат бе!?! Ама мама и тати ще ти пращат зимниниа и ракия от село, а ти ще ходиш по дискотечки! Много добре млади българи! Стига сте мрънкали ами се вземете в ръце!!!!

  • George mat
    17.09.2016 г., 09:43 ч.
    11     0

    И по- малко хейт бре хора

  • George mat
    17.09.2016 г., 09:41 ч.
    9     1

    Във всеки коментар има зрънце истина,всеки е прав засебе си,ако искаш да живееш в Прованса-става,но трябва кеш,иначе е трудно бая и живееш мн.семпло.  

  • Био производител
    17.09.2016 г., 07:04 ч.
    12     0

    Гравитон, не може да се сравняват продуктите произведени без химия с тези от пазара и магазините ,аз си произвеждам био продукти без грам химия ,разликата е ОГРОМНА  

  • Вискяр Градинаров
    17.09.2016 г., 06:51 ч.
    16     12

    Даааа, поредната комсомолска статия "Да заселим Странджа-Сакар".  

    Защо ли не се случи тогава? Хем държавата даваше облегчения.  

     

    Наема е инвестиция.  

    Заема е инвестиция.  

    Мога да приема, че там орат за 10 лв декара. Ако 90 дка са масив, а не дребни парчета. 900 лв  

    След оране има култивиране - още 900 лв.  

    След това имаме сеитба - още 900 лв.  

    След това имаме жътва - още 900 лв.  

    Докъде стигнахме?  

    Май до 3 600. При това минималистично.  

    Приемам, че първата година няма да се тори.  

    Има и две "ако":  

    Ако се случи година без вредители.  

    Ако се случи година без плевели. Как се плевят 90 дка, дори с доброволци? А и на доброволците трябва да купиш ръкавици.  

    Едни прилични ръкавици за плевене, дето да не ги хвърлиш след 3-4 часа работа, са по десетина лева.  

    Слънчогледа трябва да се пресова, за да се извлече маслото. Не става с дедовата преса за грозде.  

    Маслото трябва да се налее в нещо.  

    Лимеца трябва да се пакетира в нещо.  

    Май вече надвишаваме пет-шест хиляди лева.  

    А, пропуснах цената на семената за посев.  

     

    Живота на село има много предимства, но такива статии са вредни - ще породят само разочарование у някой повярвал им.

  • Рубин
    17.09.2016 г., 06:29 ч.
    7     1

    Тая работа със селото звучи добре,но проблемът е,че съм от хората които не са се тествали с такъв труд. Но едно знам за живота на село: сам не става,трябва помощ,разбиране и съдействие,не е като в града. Не случайно селските ни предци са имали многолюдни фамилии.  

    Всъщност,на млади години се пробвах да поживея в с.Ивански,Шуменско,но не получих подкрепа и...се прибрах в града.  

     

    Така завърши селското ми приключение!

  • Мариа
    17.09.2016 г., 06:17 ч.
    12     0

    Аз също живея на село и не съм съгласна с този господин.Имаме в двора 3бр.оранжерии.Знаете ли колко разходи има за 400квадрата,понеже са толкоз оранжериите.За трите за оран давам 45лв,за фрезоване 30лв,за семена 100лв,за торове и препарати 150-200лв,да не говорим за поливките с моторче на ток,при тези цени на тока.Е,господа,къде мие печалбата.Добре че ходим на работа,за да си плащаме сметките и да живеем горе долу като нормалните хора.За почивка няма време,а за пари да не говорим.

  • Спас
    17.09.2016 г., 05:03 ч.
    7     1

    Много убедително е представена ситуацията. Само не мога да разбера, защо за последните 25 г.около 1.5 милиона хора, предимно от селата и малките градове се преместиха да живеят в София.

  • гравитон
    17.09.2016 г., 03:24 ч.
    14     2

    Ще ме извините, но твърденията в статията не отговарят на виждането ми за живота на село! А аз съм израснал на село, познавам селския труд, практикувам го всяка година от март до октомври и знам от личен опит, че живота на село е много по труден и скъп. С деветдесет 90 декара земя наистина е по друго и то ако са дадени в кооперация или ги обработва арендатор, който ви дава 50-55 лева рента на декар.Това са 4500-4950 лв. което си е около 400 лв. доход на месец. Обработката на един дка. е около 70-90 лв. Цените на стоките за прехрана са по скъпи в селото отколкото в града. Интернета Ви (ако го има) също е по-скъп. Водата и тока са еднакви, но отоплението за през зимата ще Ви излезе по скъпо от градското централно парно!Зеленчукопроизводството, овощарството и лозарство в двора също струват пари и то не малко. Без химия няма да получите кой знае каква реколта.От личен опит ще Ви кажа, че доматите от пазара в Плевен купени на цена от 0.50 лв. - до 1 лв, както и чушките за зимнина от 0.70 лв. ми излизат с по-ниска себестойност, от отгледаните от мен в двора. За транспорта до града да не говорим.За несигурността и тормоза от страна на братята мургави скакалци въобще няма да подмятам. И това е само на 18 километра до Плевен. За безработицата също ще премълча. Ще Ви кажа, че в Пордим се продават над 45 къщи с дворовете.Защо е така съдете сами...  

  • Йордан
    16.09.2016 г., 23:39 ч.
    10     0

    Животът на село е хубав, но не е за всеки! На село трябва да се работи всеки ден, от сутрин до вечер.И когато си планираш работата, има време и за релакс! :-)  

  • ганьо
    16.09.2016 г., 23:36 ч.
    9     4

    )) Кефят ме ...още са усмихнати и цветни нямат и типичния отруден отъпен поглед на закоравелия селянин с напукани ръце и загрубяло лице с розови бузки с напукани капиляри, обрали са лозето засято и отгледано от дядото и са се заснели с коша с грозде - при това залагам да е било добра годиназа гроздето в техния район и са минали с две три ръситби в ранното лято и със сигурност имат помощ я в лицето на дядото я на тате ...просто твърде усмихнати и свежи ми изглеждат за хора които са живяли повече от 1година на село - демек такива весели млади успешни прехвалени завърнали се на село които да са издържали повече от година 2 макс аз просто не познавам...при това с 0лева )) смях пълен - наречете ме негативен наречете нам' си къф аз ,мисля да съм реалист. И за мен тея хора са временно там да си починат от живота в градъ който ги е отегчил в някаква степен имали са нужда от промяна направили са я )) халал да им е! дано видим статия след година време от тях ще се радвам да ме оровергаят и пак да се снемат с пълни кошове грозде ...бай дъ уей - идва зима дано знаят как се прави вино и се вари ракия )) а зимата на село пиеме от бурканяяяя )) юююс елате тогава да ни снимате за лустросани списания със замъглен поглед

  • Antoinette
    16.09.2016 г., 22:24 ч.
    10     0

    Здравейте,  

     

    Прочетох статията ви и имам малко по-различно мнение. Съгласна съм, че да живееш на село е прекрасно: въздуха, хората, идеята да се грижиш за собствена градина, но не съм съгласна, че "Всеки може да живее на село с 0 лв. инвестиция, стига да иска". Не искам мнението ми да се разбира погрешно, но за да посееш едно семенце, едно дръвче, за да си набавиш инструментите, с който да обработваш земята, трябва да имаш дори и минимален доход. Дори и да имаш услужливи съседи, това не е решение.

  • koko
    16.09.2016 г., 21:54 ч.
    16     0

    dominici е прав.И каква е тази 0 лв . инвестиция?Да във вашия случай при 90декара поне за земя не плащате, но обработката на декар не е само орането, и само с орането нищо няма да извадиш. Трябват пари, не подвеждайте хората. Не е коректно.  

    След като сте от щастливите хора които имат големи площи наследствена земя, аз Ви пожелавам големи успехи и много семейно щастие!

  • az sam ot selo i moga da kaja che bez dohodi jivota na selo e kushmar nestava samo s gradinarstvo i zimnina :) :) :)
    16.09.2016 г., 21:33 ч.
    10     1

  • Любомир попйорданов
    16.09.2016 г., 20:57 ч.
    3     0

    Ела на Посока българското село,Клуб на пътешественика, София 27.9.и на Зелени дни от 30.09.

  • Γалина Пенчева
    16.09.2016 г., 20:05 ч.
    8     0

    И аз го направих това и сам много щастлива........Като се има впредвид,че избягах от Атина.Иначе, съм от Ловеч.

  • Цветелина
    16.09.2016 г., 19:28 ч.
    7     3

    http://beznaem.com/ ето и за тези, които нямат земя на село

  • Нели..
    16.09.2016 г., 19:05 ч.
    6     0

    Ах,от кога си мечтая за това..ще го направя!

  • Анна Поляна
    16.09.2016 г., 17:47 ч.
    22     5

    Много ми е интересно защо се захващате за декарите...? Имам приятели, които си живеят на село и си имат малки дворчета по 1-2-3-4 декара. И те също смятат, че животът на село е велик. И аз така смятам, макар да си нямам нищо на село, нито пък имам начален капитал. Вярно, с наследство става по-лесно, но съм се убедила, че лесното и трудното са само в нашите ограничени глави. С декари или без, с къща или без - ако искаш, работиш и то се случва. Човекът е дал достатъчно идеи как да стане. Примерно вземаш пари на заем, плащаш 50 лв. наем на къща или си намираш да живееш безплатно, плащаш по 1-2 лв. месечно наем на земя в селото и работиш. Иначе ако е за философстване, много ви се отдава

  • dominici
    16.09.2016 г., 16:55 ч.
    12     3

    90 декара наследствена земя не е никак зле за начало. Да са живи и здрави и да ги обработват, но да не се изказват колко е велик живота на село - не всички има този късмет с многото земя.

  • Венци
    16.09.2016 г., 16:48 ч.
    21     1

    Разбирам ги хората, че не им е лесно и на тях с 90 дка наследствена земя и къща.... ама има хора и без никакви спестявания и наследства и работят за едната заплата, ергени или моми, сами в големия град... обяснете го на тях как да зарежат офиса, квартирата и да се забият някъде... не казвам, че не е невъзможно стига човек да иска... само казвам, че при някои е доста по-лесно. Познавам доста хора отишли да живеят на село от големия град и почти всички са имали откъде да започнат. Успех на всички! И ние сме в процес на лутане къде точно да отидем и как да го направим! ! Бог с нас!

  • Стойо
    16.09.2016 г., 16:46 ч.
    13     2

    Е, добре, надъхахте ме! Имам приятели с градина, отивам да се пробвам първо там.

Напиши коментар

Кирилизатор:

Снимки:
Максимален брой на снимки в един албум : 12
Ако качвате твърде големи снимки, изчакайте сървъра да ги обработи.
Потвърждавам, че съм човек
Публикувай